Bel.vrije schenking hypotheek - gevolgen woning verkopen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Elfje_Brabant
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 okt, 2015 1:32 pm

Bel.vrije schenking hypotheek - gevolgen woning verkopen

Bericht door Elfje_Brabant »

Beste lezers,

Graag zou ik informatie ontvangen (en wellicht wat advies) over het volgende:

In het 1e semester van 2015 hebben mijn ouders mij een groot bedrag geschonken voor de aflossing van mijn hypotheek.

Graag wil ik nu op korte termijn verhuizen. Door het samenkomen van meerdere nog onduidelijke omstandigheden, wil ik mijn volgende woning graag huren (sociale huur). De vraag is nu, of dit mogelijk is, want: wat zijn de voorwaarden van zo'n schenking? Moet ik straks alsnog belasting over mijn schenking moet betalen?

Mijn pa zegt dat de belastingdienst kan denken dat "schenking + snelle verkoop" een constructie van voorbedachte rade is. Terwijl het gaat om een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Waar ik nu woon ben ik doodongelukkig en het idee van het niet kunnen verhuizen (met verkoop - doordat er anders belastingaanslag volgt) voelt als de zoveelste tegenslag op het moment.

Waar moet ik rekening mee houden?
Zijn er alternatieve opties? Bijvoorbeeld het verhuren van de woning? Maar dan de volgende vraag: mag ik sociaal huren, op het moment dat ik een eigen woning in mijn bezit heb die ik verhuur? Enz...

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!!

Groetjes.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bel.vrije schenking hypotheek - gevolgen woning verkopen

Bericht door M_1 »

Je mag de woning gewoon verkopen, geen probleem. De 'winst' voor de belastingdienst zit erin dat als je een nieuwe woning gaat kopen, nu of binnen de komende vijf jaar, de overwaarde in de nieuwe woning moet worden gestopt.

Mocht je de woning toch willen verhuren, houd er dan rekening mee dat dit van de meeste hypotheekvoprwaarden niet mag. Voor een nieuwe sociale huurwoning is het meestal geen probleem, alleen zul je wellicht geen huurtoeslag krijgen.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Bel.vrije schenking hypotheek - gevolgen woning verkopen

Bericht door schakel »

@M_1:
De eigenwoningreserve vervalt na 3 jaar. V├│├│r 1 januari 2010 verviel de eigenwoningreserve na 5 jaar.
Huurtoeslag in de situatie van verhuur koopwoning is mogelijk als de overwaarde + andere vermogensbestanddelen zoals spaargelden en saldi bankrekeningen minder bedragen dan Ôé¼ 21.330 / fiscaal partners Ôé¼ 42.660. Er moet uiteraard ook aan de overige voorwaarden voor de huurtoeslag worden voldaan. Als de koopwoning leeg en te koop wordt gezet blijft de woning nog 3 jaar + het lopende jaar in Box 1. Een eventuele overwaarde is in deze periode dan niet van toepassing voor de aanvraag huurtoeslag. Zolang de woning niet verkocht is: de hypotheekrentaftrek blijft in deze driejarige periode behouden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bel.vrije schenking hypotheek - gevolgen woning verkopen

Bericht door M_1 »

Ik had niet de indruk dat de intentie van de verhuur ging om slechts verhuur tijdens de periode dat de woning te koop staat, maar goede aanvullingen.
Belangrijk is vooral het besef dat de eisen voor een sociale huurwoning anders zijn dan die voor huurtoeslag. En dat je dus soms wel in aanmerking komt voor een woning als je geen recht op toeslag hebt. Dat is iets wat zelfs bij medewerkers van de woningbouwvereniging niet altijd doordringt.
Plaats reactie