Aankoop woning in Ned contant door geemigreerde Nederlander

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Revinza
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 sep, 2015 8:35 am

Aankoop woning in Ned contant door geemigreerde Nederlander

Bericht door Revinza »

Geacht Forum
Graag zou ik meer te weten komen over mijn voornemen en de gevolgen ervan voor mij om in Nederland 1 of 2 appartementen of een woning te kopen welke ik contant wil betalen. Ik ben belastingplichtig in het land waar ik woon en dus niet meer in Nederland en dat al gedurende 8 jaar.
Welke belastingen moet ik in Nederland na aankoop van de woning gaan betalen.
a) is dat alleen vermogensbelasting vanuit box 3
b) Of moet ik dan ook weer inkomstenbelasting gaan betalen over mijn pensioen hetgeen ik nu in mijn huidige woonland ontvang en er daar ook de belasting over betaal.

graag uw reacties

mvg Revinza
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Aankoop woning in Ned contant door geemigreerde Nederlan

Bericht door schakel »

De tweede woning in Nederland is voor u, wonend in het buitenland, in Nederland belast. Als de waarde van de woning minus de schulden meer is dan Ôé¼ 21.330 (jaar 2015) of bij gehuwden / fiscaal partners Ôé¼ 42.660 moet over de bezitting in Nederland aangifte worden gedaan voor de inkomstenbelasting. In dat geval wordt het gemiddelde saldo geacht een rendement van 4% te maken (huidige regeling) Dit rendement van 4% wordt dan belast tegen 30%. Er hoeft slechts in 1 land vermogensbelasting te worden betaald. U kunt in uw land daarom in uw aangifte om aftrek ter voorkoming dubbele belasting box 3 verzoeken.

Voor uw pensioen zijn er geen gevolgen als u een tweede woning of woningen in Nederland koopt.
Plaats reactie