Huis kopen en verhuren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

raveni
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 sep, 2015 1:16 pm

Huis kopen en verhuren

Bericht door raveni »

Goedemiddag,

Na het doorspitten van het forum en Google vond ik geen vergelijkbare zaken, vandaar dat ik mijn situatie hier graag wil schetsen. Ik hoop dat dit bericht onder het juiste forumgedeelte staat, ik was niet helemaal zeker waaronder ik het moest plaatsen.

Ik ben van plan een huis te kopen en te verhuren aan mijn moeder. Dit zal voor een periode van 5-15 jaar zijn (ziekte). Ik kom er zelf niet helemaal uit wat fiscaal de beste opzet is.

De gegevens:
- Indien dit van belang is; ik heb een eenmanszaak.
- De opzet is dat ik in de woning een kamer reserveer voor mijn werkplek.
- Het word mijn eerste hypotheek. Ik woon nog in bij iemand, maar wil op termijn wel zelf een woning kopen (tweede hypotheek).
- Koopwoning op het oog is circa 280.000 euro.
- Huurprijs met mijn moeder nog overeen te komen, maar ik schat tussen de 400 en 600 euro.

Mijn vragen:
- Kan ik het huis kopen (financiering geen punt) en probleemloos aan mijn moeder verhuren?
- Kan ik huursubsidie voor mijn moeder aanvragen als zij de woning van mij huurt?
- Hoe kan ik deze inkomsten het beste opgeven bij de belastingdienst?
- Kan ik hypotheekrenteaftrek aanvragen?
- Aangezien ik in de woning een werkplek zal inrichten, kan ik hier belastingtechnisch nog iets mee doen?

Hartelijk bedankt voor uw hulp!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door schakel »

U kunt de door u aangekochte woning probleemloos aan uw moeder verhuren.
Uw moeder kan huurtoeslag krijgen, als ze aan de algemene voorwaarden voor huurtoeslag voldoet zoals niet te veel inkomen, geen vermogen boven de vrijstellingsgrens.

Voor u is de woning bezit in Box 3. De waarde van de woning moet worden aangegeven in uw aangifte. Een eventuele hypothecaire lening mag op de waarde van de woning in mindering worden gebracht bij: schulden. Als er huurbescherming voor uw moeder is, mag op de waarde van de woning de zogenaamde leegwaarderatio worden toegepast, een vermindering van de waarde. Lees hier

Over de ontvangen huur hoeft geen belasting te worden betaald.
Er is voor u geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. U woont immers niet in de woning, de woning is niet uw hoofdverblijf.
Of er t.a.v. uw werkplek in de woning belastingtechnisch mogelijkheden voor u zijn, is mij niet bekend.
raveni
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 sep, 2015 1:16 pm

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door raveni »

Hartelijk dank voor uw reactie, dit maakt veel duidelijk. Heel fijn!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door schakel »

Misschien biedt vraag en antwoord (5 juni 2008 / 10.46 vraag / 15.23 antwoord) van bijgaande link nog wat informatie over de werkruimte. Lees hier
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door M_1 »

Misschien toch nog een kleine kanttekening. Je zult wel een commerciële huur moeten vragen. Een huur van 4-600 euro voor een huis van 280.000 ligt niet echt in verhouding. Ik kan me voorstellen dat een echte commerciële huur misschien per jaar wel 10.000 hoger ligt. En dat door de belastingdienst een bedrag in die orde van grote wordt gezien als soort van jaarlijkse schenking aan je moeder. Waarover je dus ook gedeeltelijk belasting zou moeten betalen.

Ik weet ook niet of je in die situatie wel huurtoeslag zou mogen krijgen.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door schakel »

Even wat gedachten bij deze vraag. Hierbij inhakend op de reactie van M_1 hierboven.
1. Een deel van de woning is voor moeder niet ter beschikking. En drukt de huurprijs.
2. Bij een ongebruikelijke huurprijs bijvoorbeeld in de situatie kind - ouder moet een leegwaarderatio worden gehanteerd van 62%. Bij het vaststellen van de hoogte van de jaarlijkse huur wordt hierbij uitgegaan van 3 % tot 4% van de WOZ-waarde. Zie de link in mijn eerste reactie.

Hierbij rekenend:
Stel verhuurde kamer is 1/7 deel van de woning. De WOZ-waarde van het verhuurde deel is Ôé¼ 240.000 (280K ÔÇô 40K) 3% van deze laatste waarde is Ôé¼ 7200 / 4% is Ôé¼ 9600 / 3,5% is Ôé¼ 8400
Als van 3,5% wordt uitgegaan zou de huur Ôé¼ 700 per maand zijn. Huurtoeslag bij een inkomen van Ôé¼ 20.000 is dan Ôé¼ 201. Voor 2015 mag per jaar Ôé¼ 2111 worden geschonken (kind aan ouder) N.B: niet verrekenen met de huurprijs. De schenking(en) moet in een aparte geldhandeling plaatsvinden.

Afhankelijk van de hoogte van de jaarlijkse schenking ouder ÔÇô kind resulteert dit in een concrete huur voor moeder van netto Ôé¼ 325 per maand. Waarbij mijns inziens er binnen de grenzen van de wet wordt gebleven. Als wordt uitgegaan van 3% is de huur Ôé¼ 600 per maand (3% x 240K : 12 mnd). Huurtoeslag Ôé¼ 161. Schenking 12 mnd x Ôé¼ 175 is Ôé¼ 2100 Netto huur moeder Ôé¼ 264
Lees ook hier
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Huis kopen en verhuren

Bericht door webka »

Welke bank gaat dit financieren?
Plaats reactie