Ander huis kopen, oude verhuren.

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sufos
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 aug, 2015 11:33 pm

Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door sufos »

Ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het volgende.
Mijn huis staat te koop, ik heb een overwaarde van ongeveer Ôé¼150.000 en nog een hypotheek van Ôé¼65.000. De hypotheek wil ik in ├®├®n keer aflossen met een lening van familie. Zelf koop ik een ander huis en ga het oude verhuren. Hoe zit het met de aftrek? Normaal moet je de overwaarde gebruiken voor een nieuw huis om aftrek te behouden. Maar technisch gezien is er geen verkoop en dus ook geen overwaarde wat ik in een nieuw huis kan stoppen.
Het nieuwe huis wordt ook het eerste huis ( waar wij zelf gaan wonen) dus daar heb ik wel weer recht op aftrek.
Voor mijn partner wordt het sowieso het eerste huis wat zij koopt.
Laatst gewijzigd door sufos op do 27 aug, 2015 8:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door DJH77 »

Volgens mij komt alleen de waarde van het nieuwe huis minus de waarde van het oude huis voor aftrek in aanmerking. Als de oude woning niet verkocht is zal er een waardebepaling moeten plaatsvinden Bv. WOZ waarde
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door M_1 »

In een dergelijke situatie is er sprake van een fictieve verkoop op het moment dat de woning niet meer hoofdverblijf is en van box 1 naar box 3 verdwijnt. Er moet dan een reële waardebepaling plaatsvinden, waarop de overwaarde wordt gebaseerd.
sufos
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 aug, 2015 11:33 pm

Re: Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door sufos »

M_1 schreef:In een dergelijke situatie is er sprake van een fictieve verkoop op het moment dat de woning niet meer hoofdverblijf is en van box 1 naar box 3 verdwijnt. Er moet dan een reële waardebepaling plaatsvinden, waarop de overwaarde wordt gebaseerd.
Ok├®, dit klinkt wel logisch. Maar hoe zit het met de aftrek van mijn partner. IK ben nu de eigenaar van het te verkopen huis en ons volgende huis willen wij samen kopen. Wat zijn haar rechten ? Het oude huis zal in de toekomst ook van mij alleen blijven.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door schakel »

De oude woning komt in Box 3 terecht, zodra die wordt verhuurd. Huuropbrengsten zijn niet belast. Als er huurbescherming op de woning zit mag op de waarde van de woning de zogenaamde leegwaarderatio worden toegepast. Hierdoor wordt de waarde gedrukt en is er minder Box-3 belasting te betalen. Lees hier

Wat betreft de nieuwe woning: ook voor uw partner wordt haar deel van de hypotheekrenteaftrek beperkt vanwege de bijleenregeling. De zogenaamde partnerregeling beperkt de hypotheekrenteaftrek. De oude woning stond op 1 naam. hierDe nieuwe woning staat op uw beider naam. Er is Ôé¼ 150.000 overwaarde.

Stel dat u een woning koopt van Ôé¼ 320.000 Omdat u Ôé¼ 150.000 overwaarde hebt is voor u slechts de rente over Ôé¼ 10.000 aftrekbaar (160K minus 150K). Voor uw partner is de rente over Ôé¼ 160.000 aftrekbaar. Samen dus over de rente van Ôé¼ 170.000 (320K minus 150K)

Ander voorbeeld: u koopt een woning van Ôé¼ 260.000 Uw deel is Ôé¼ 130.000 Er blijft Ôé¼ 20.000 overwaarde over. Het deel van uw partner is eveneens Ôé¼ 130.000 Op haar deel wordt deze Ôé¼ 20.000 in mindering gebracht. Resteert in dit voorbeeld dus een hypotheekrenteaftrek over Ôé¼ 110.000 (260K ÔÇô 150K) Omdat u fiscaal partners bent kan deze aftrekpost optimaal verdeeld worden.
Lees ook het voorbeeld op bladzijde 5 van de informatie bijleenregeling van de Belastingdienst. Lees hier

N.B: de berekening van de overwaarde is vrij lastig. Er zijn mogelijk aankoopkosten of andere kosten die aftrekbaar zijn. Deze kosten verlagen de overwaarde. Het is aan te raden een deskundige de overwaarde te laten uitrekenen. Mede omdat het niet aftrekbare deel voor jaren vaststaat.
sufos
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 aug, 2015 11:33 pm

Re: Ander huis kopen, oude verhuren.

Bericht door sufos »

E.e.a is mij nu een stuk duidelijker, bedankt voor de info!
Plaats reactie