Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Kelvinmgt
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 apr, 2015 12:24 pm

Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door Kelvinmgt »

Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende situatie en ik hoop dat jullie weten wat wel en niet kan in deze situatie:

Ik heb begin dit jaar een huis gekocht wat ik gefinancierd heb met een onderhandse lening van mijn ouders. De gehele lening heb ik gebruikt voor de verbouwing en het huis. Daarnaast heb ik nog behoorlijk wat spaargeld.
Nu willen mijn ouders investeren in zonnepanelen voor hun eigen woning en willen dit bedrag bij mij lenen zodat zij nog spaargeld overhouden en de rente af kunnen trekken van hun belasting.

Is het in deze situatie mogelijk om mijn ouders een onderhandse lening te verschaffen voor deze zonnepanelen?

Met vriendelijke groet,

Kelvinmgt
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door schakel »

Ik neem aan dat de lening van uw ouders een annuïtaire of lineaire lening is. 1 van de voorwaarden voor aftrekbaarheid.
U wilt nu van uw spaargeld een bedrag aan uw ouders lenen. Dat kan, maar ook deze lening zal aan voorwaarden moeten voldoen wil de lening aftrekbaar zijn. De lening zal dus annuitair of lineair moeten zijn. Er moet per maand een bedrag worden afgelost (niet aftrekbaar). Lees hier

Praktische tips voor deze lening zijn te vinden als u googelt op: lenen en teruglenen fiscalert
U vindt in het PDF_bestand een stappenplan / artikel van fiscalert met handige tips hoe u de onderhandse lening aan uw ouders het best kunt afsluiten.
Kelvinmgt
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 apr, 2015 12:24 pm

Re: Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door Kelvinmgt »

Dat klopt, het is een annuïtaire lening die in 30 jaar wordt afgelost.
Ik zit met name met het volgende:
Is het voor de fiscus geen probleem dat ik geld leen van mijn ouders voor een huis, terwijl ik wat spaargeld heb. En vervolgens mijn ouders geld leen voor een verbouwing (zonnepanelen), terwijl ik dus een lening heb bij hen.

Kunnen wij dan beide leningen los opvoeren bij de fiscus, of zal de fiscus dit niet accepteren en de leningen van elkaar aftrekken?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door schakel »

Op een aantal fora zoals dit forum maar ook op belasting.startpagina (dit forum is inmiddels niet meer actief) is aan de orde geweest de vraag: lenen en (deels) teruglenen met voor beide partijen fiscaal voordeel: is dat geoorloofd of niet. De deskundigen zijn het er nog niet over eens. Beantwoorders zijn o.a.: voogdj, (toegestaan) schakel (toegestaan ÔÇô hoewel) JanvL (niet toegestaan) en Tukker ÔÇô moderator van dit forum (sluit zich bij JanvL aan - niet doen / niet toegestaan)
Kernwoord in de discussie is de term: fraus legis.

JanvL verwoordde fraus legis een paar jaar geleden als volgt:
Fraus Legis is gericht op constructies die volkomen binnen de wet zijn en blijven.
Het element van Fraus Legis is, dat de constructie uitsluitend is aangegaan met fiscale bedoeling. M.a.w., zonder fiscale aspecten, zou de constructie niet aangegaan zijn.

Als dat laatste het geval is, zal de inspecteur de constructie afwijzen. Wanneer doet hij dat? Als de constructie opgemerkt wordt en dat is veelal na de nodige jaren. Met als gevolg terugvordering over - vaak - 6 of 7 jaar met dus de nodige financiële gevolgen.
Dit soort constructies is gokken met de fiscus. In mijn opvatting wint de fiscus dat meestal.


Definitie fraus legis Wikipedia:
Fraus legis is een door de Hoge Raad in het fiscale recht geïntroduceerd begrip dat 'misbruik van recht' verbiedt. Hiervan is sprake bij constructies die bedoeld zijn om belasting te besparen, verder geen niet-fiscale betekenis hebben en strijdig zijn met doel en strekking van de wet.

Het is duidelijk dat binnen de wet er geen directe bepalingen te vinden zijn waarbij lenen en teruglenen met de bijbehorende fiscale voordelen als wel of niet toegestaan kunnen worden geduid. Er zijn bij mijn weten geen rechtsuitspraken geweest over: lenen en teruglenen - toegestaan of niet. Mogelijk is deze constructie zeker. Maar of u het risico van Fraus legis wilt nemen is verder aan u. Leest u de discussies hier en hier en ook hier
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door schakel »

Los van het hierboven gestelde:
Sinds 2013 zijn uw ouders verplicht gegevens over de onderhandse hypothecaire lening aan de Belastingdienst door te geven. Als u geld zou lenen aan uw ouders geldt hetzelfde. De volgende gegevens moeten worden doorgegeven. Lees hier

N.B: fiscale aftrek is slechts mogelijk als de gegevens van de lening doorgegeven worden aan de Belastingdienst.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Onderhandse Lening - Spaargeld - Verbouwen

Bericht door M_1 »

Ik kan mij voorstellen dat deze constructie eerder wordt toegestaan als de leningen in de aard van elkaar verschillen dan als het de zelfde soort lening is. Dus als je beiden voor dertig jaar aan elkaar gaat lenen, is dat verdacht. Maar als jij een hypotheek van dertig jaar hebt en je ouders lenen het geld maar tien jaar, dan zijn het wel heel andere leningen en zal er mi minder snel een probleem zijn.
Plaats reactie