Huis kopen voor ex-partner en zelf huren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

barbara74
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 aug, 2015 3:29 pm

Huis kopen voor ex-partner en zelf huren

Bericht door barbara74 »

Hallo,

Mijn situatie in een notendop:
Mijn partner en ik gaan uit elkaar. We wonen in een sociale huurwoning (50/50 hoofdhuurders) met de maximale huur en dus op t randje van vrije sector, en we hebben een schoolgaande dochter in Amsterdam. Voor haar vinden wij het van belang dat wij beiden in Amsterdam blijven wonen en dat ze op dezelfde school kan blijven zitten. Helaas is dit niet eenvoudig voor mijn expartner die straks een bijstandsuitkering krijgt. Deze huurwoning zal straks amper betaalbaar voor hem zijn en uitzicht op een andere huurwoning is er voor hem niet gezien de markt potdicht zit. Urgentie krijgt hij waarschijnlijk ook niet. Dat krijg je alleen nog wanneer je met je kind uit huis geschopt wordt. Maar ons kind zal grotendeels bij mij blijven. Ik heb wel een vast inkomen. Na veel hoofdbreken bedacht ik de volgende constructie:
- Ik blijf zelf in de huidige huurwoning
- ik koop een goedkoop woninkje in Amsterdam
- ik verhuur deze woning aan hem en een medehuurder

Kan / mag dit? Jullie tips/ trucs/ advies worden zeer gewaardeerd!

B.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis kopen voor ex-partner en zelf huren

Bericht door rambagts »

Wat je vraagt mag wel maar kan niet als je voor de koop van dat woninkje een hypotheek nodig hebt. Geldverstrekkers zullen niet bereid zijn hiervoor een hypotheek te verstrekken.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Huis kopen voor ex-partner en zelf huren

Bericht door M_1 »

Bovendien kan het samen met een andere op ├®├®n adres wonen voor je ex vervelende gevolgen hebben voor bijstand of huurtoeslag.

Voor de urgentie gaat is het trouwens vaak geen eis dat het kind er ook werkelijk gaat wonen. Dus eventueel is het dan een mogelijkheid om wel in te schrijven met kind, maar er vervolgens niet met het kind te gaan wonen.
barbara74
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 21 aug, 2015 3:29 pm

Re: Huis kopen voor ex-partner en zelf huren

Bericht door barbara74 »

Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie