Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Wakkaman
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul, 2015 8:46 am

Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Bericht door Wakkaman »

Hallo allemaal, ik heb een vraag.

De situatie is als volgt:
Mijn vriendin en ik kopen eind december 2014 een nieuwbouwwoning (50/50 eigendom).
Deze wordt in 2015 gebouwd, wij betrekken de woning (waarschijnlijk) in januari 2016.
We zijn in 2014 en 2015 GEEN fiscaal partner.
Nu staat op de site van de belastingdienst heel helder dat hypotheekrenteaftrek dan ook alleen 50/50 verdeeld mag worden, dus dat doen we dan ook (dit belastingjaar, 2015).
Echter, voor de financieringskosten staat dit helemaal niet duidelijk vermeld, vandaar dat wij die kosten (NHG, advies & notaris) bij onze aangifte van 2014 bij ├®├®n persoon hebben opgevoerd (was fiscaal aantrekkelijker).

Nu twijfel ik toch, de vraag is dus:
Mag dit?
Of hadden ook de financieringskosten 50/50 verdeeld moeten worden over twee aangiftes?

Alvast bedankt voor de reacties!
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Bericht door HJV »

U staat op hetzelfde adres ingeschreven en bent samen eigenaar van een eigen woning.U bent fiscale partners.

Inkomsten en aftrekposten verdelen

U kunt in uw aangifte bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen tussen u en uw fiscale partner.

De manier waarop u de inkomsten en aftrekposten verdeelt, kan van invloed zijn op de belasting en premie die u betaalt of terugkrijgt. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is. Degene met het hoogste inkomen kan bijvoorbeeld de kosten aftrekken. Daardoor hebt u het grootste belastingvoordeel.

Welke inkomsten en aftrekposten mag u verdelen?
Als u het hele jaar een fiscale partner hebt, mag u samen kiezen hoe u de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten verdeelt. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is.

Wat kunnen we verdelen
het saldo van de inkomsten en aftrekposten van de eigen woning

U woning is in aanbouw en u staat beiden nog niet ingeschreven bij de Gemeente op dit woonadres? Dus bent u geen fiscaal partner
Wakkaman
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul, 2015 8:46 am

Re: Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Bericht door Wakkaman »

No offence, maar ik kan ook naar Belastingdienst.nl ;).

We zijn geen fiscaal partner, we wonen nu nog niet samen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Bericht door rambagts »

Ik zou even niets doen en de definitieve aanslagen over 2014 afwachten. Mogelijk dat fiscus aanslagen nog corrigeert (of niet).
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Financieringskosten indien geen fiscaal partnerschap

Bericht door schakel »

De informatie van de Belastingdienst is, in tegenstelling tot wat u stelt, wel helder t.a.v. de financieringskosten. Op de site is het volgende te lezen:
U kunt de inkomsten en aftrekposten van de eigen woning niet verdelen als u:
* een deel van het jaar een fiscale partner hebt, en u er niet voor kiest om het hele jaar fiscale partners te zijn
* samen eigenaar bent, maar geen fiscale partners
In de aangifte vult ieder voor zich dan de inkomsten en de aftrekposten voor de eigen woning in. U kunt het saldo niet onderling verdelen: U mag alleen die (hypotheek)rente en financieringskosten aftrekken die betrekking heeft op uw aandeel in de eigenwoningschuld. Betaalde u minder? Dan mag u alleen het betaalde bedrag aftrekken.
Het is goed mogelijk dat de Belastingdienst uw aangifte 2014 niet corrigeert. De afhandeling van de meeste aangiftes gebeurt zonder dat een inspecteur er naar kijkt. De computer doet het werk. Uitworp vindt slechts plaats op bepaalde indicaties.
Het is aan u of u de raad van rambagts hierboven opvolgt of dat u uw aangifte volgens de regels corrigeert. (50/50 verdeling van de financieringskosten)

Voor 2015 geldt eveneens dat de betaalde hypotheekrente in de verhouding 50/50 moet worden verdeeld. Tenzij u al (eind) dit jaar de woning betrekt. U wordt dan voor een gedeelte van het jaar fiscaal partners en u kunt ervoor kiezen om voor het gehele jaar fiscale partners van elkaar te zijn. Waardoor verdeling van de hypotheekrente wel mogelijk is. Lees hier
Plaats reactie