Veranderen hypotheekvorm - fiscale gevolgen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ingewikkeld
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 jun, 2015 8:54 pm

Veranderen hypotheekvorm - fiscale gevolgen

Bericht door ingewikkeld »

Ik kocht bijna 10 jaar geleden mijn eerste eigen woning (woning A) en sloot destijds een hypotheek af in twee delen.
Een deel aflosvrij, en een spaardeel. Op beide delen een rentevaste periode van 10 jaar. Die periode loopt nu bijna af en ik kan dus eventueel het een en ander wijzigen. Mijn vraag: heb ik de gevolgen goed begrepen of zit ik ernaast?

Mijn situatie is in de afgelopen 10 jaar op een aantal punten gewijzigd:
  1. 1. 5 jaar geleden ben ik in het buitenland (UK), voor een buitenlandse werkgever (UK) gaan werken. Woon echter nog steeds in Nederland. Ik ben dus belastingplichtig in de UK en betaal daar inkomstenbelasting en national insurance premie (zeg maar premie volksverzekeringen). In Nederland moet ik wel aangifte doen, maar heb daar recht op 'aftrek ter voorkoming dubbele belasting' waardoor ik per saldo niks betaal. Ik loop dus ook al 5 jaar het voordeel van de hypotheekrente mis, aangezien er geen Nederlands inkomen is om iets van af te trekken.
  • 2. Ik ben ruim een jaar geleden gaan samenwonen bij mijn vriendin (woning B). Mijn woning (A) is dus niet langer 'eigen woning' (geen hoofdverblijf). Mijn woning (A) staat in de verkoop, en wordt ondertussen tijdelijk verhuurd via de leegstandswet. Gemeente heeft vergunning gegeven, en de hypotheekverstrekker is akkoord.
  • 3. Ik heb met mijn vriendin recent een andere woning (woning C) gekocht. Daarbij zijn we ook een samenlevevingsovereenkomst aangegaan. We zijn nu dus fiscaal partner van elkaar.
Aangezien ik geen voordeel van hypotheekrente aftrek voor woning A heb (immers geen hoofdverblijf/eigen woning), heeft het ook weinig zin om het spaardeel van de hypotheek te handhaven. Het lijkt mij verstandiger om de KEW die aan het spaarlening-deel verpand is af te kopen, en hiermee een deel van de de spaarhypotheek af te lossen. Het restant (na aflossen met de afkoopwaarde) van de spaarhypotheek kan dan veranderd worden in een annuïteitenhypotheek.

Welke gevolgen dit zou hebben is mij niet geheel duidelijk. Het is moeilijk informatie te vinden die mijn situatie beschrijft.
Het verschil tussen de afkoopwaarde en de ingelegde premie is ongeveer 1000 euro. Hierover zou ik belasting moeten betalen in box 1? Maar ik gebruik de spaarpot toch om af te lossen? Als ik daadwerkelijk belasting verplicht ben over dat 'rentedeel', streep ik die dan niet heel eenvoudig weg tegen de algemene heffingskorting (aangezien ik die uberhaupt niet inzet momenteel)? Maar ik ben wel fiscaal partner nu. Heeft dat nog invloed?

Is er iemand die hier wat over kwijt kan/wil? Mijn dank is groot.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Veranderen hypotheekvorm - fiscale gevolgen

Bericht door rambagts »

Volgens mij moet je over de duizend euro winst inkomstenbelasting betalen en is er geen sprake van een uitzonderingsgeval.

zie ook:
http://www.financieelactief.nl/artikel/ ... ijstelling
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Veranderen hypotheekvorm - fiscale gevolgen

Bericht door M_1 »

Dat je de schuld voor aflossing gebruikt is maar ├®├®n van de voorwaarden voor de vrijstelling. Een andere voorwaarde is bijvoorbeeld dat de polis minstens 15/20 jaar heeft gelopen. En dat heeft de polis nog niet.

Of je renteaftrek hebt gehad is ook niet echt van belang. Het is namelijk zelfs fiscaal mogelijk om de polis te hebben lopen op het moment dat je helemaal geen koopwoning hebt. Pas op het moment waarop je het geld gaat besteden wordt gekeken of het geld wel voor de aflossing van een hypotheek wordt gebruikt. (Als het tenminste om een polis gaat)
ingewikkeld
Berichten: 2
Lid geworden op: di 30 jun, 2015 8:54 pm

Re: Veranderen hypotheekvorm - fiscale gevolgen

Bericht door ingewikkeld »

Dank voor de reacties.

Ik denk dat ik over het rentedeel inderdaad belasting zou moeten betalen (looptijd korter dan 15 jaar), Dus het wordt een rekensommetje of dat opweegt tegen laten doorlopen.

Wat gebeurt er in het volgende scenario?
- Huis A wordt verkocht. Voor het gemak stellen we even: verkocht voor exact het bedrag van de afgesloten hypotheekschuld.
- De hypotheek wordt afgelost met de opbrengst van de verkoop.
- Wat gebeurt er dan met de polis KEW? Wordt die automatisch uitgekeerd aan mij? Betaal ik er alsnog belasting over?

Kan ik bij verkoop van woning A op een of ander manier de polis KEW verbinden aan woning C (de meest recent gekochte)?

Groet!
Plaats reactie