huurwoning kopen, verhuurder heeft vreemde argumenten.

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lelie85
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 4:14 pm

huurwoning kopen, verhuurder heeft vreemde argumenten.

Bericht door lelie85 »

Hoi,

Wij wonen nu in een huurhuis van een particuliere verhuurder. Wij hebben vorig jaar (juli 2014) een contract opgesteld waarin staat dat wij tot juli 2016 kooprecht hebben op dit huis. Wij zaten met een 2e woning die wij eerst verkocht wilden hebben voordat we dit huis zouden gaan kopen. Nu hebben wij het geluk dat dat huis verkocht is en we de financiele middelen hebben om het huurhuis waar we nu wonen te kunnen gaan kopen.
Echter, de verhuurder (aannemer die het huis heeft gebouwd) zegt dat hij het ons op dit moment niet kan verkopen omdat hij dan 21% belasting over de koopsom moet betalen. Hij zegt dat wij het in juni 2016 dan wel zouden kunnen kopen omdat we er dan 2 jaar wonen en hij dan die 21 % belasting over de koopsom niet meer hoeft te betalen.

Weet er iemand of dat dit kan kloppen? Of weet iemand waar ik dit na kan vragen?
Ik ben namelijk bang dat hij er gewoon een slaatje uit wil slaan omdat hij op deze manier natuurlijk meer inkomsten van krijgt (hij krijgt nu de maandelijkse huur en de koopsom, die al wel is vastgelegd in het huurcontract).

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen om het antwoord te vinden!

Groetjes,
Debbie
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: huurwoning kopen, verhuurder heeft vreemde argumenten.

Bericht door rambagts »

De verhuurder kan wel eens gelijk hebben als ik dit lees:

Verkoopt u een onroerende zaak die langer dan 2 jaar in gebruik is? Dan is dit in principe vrijgesteld van btw. Hebt u btw betaald bij de aankoop van het pand? Dan kan het voordelig zijn te kiezen voor verkoop met btw (kiezen voor belaste levering).

bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ende_zaak/
lelie85
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 4:14 pm

Re: huurwoning kopen, verhuurder heeft vreemde argumenten.

Bericht door lelie85 »

Bedankt!!
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: huurwoning kopen, verhuurder heeft vreemde argumenten.

Bericht door exroosje »

Als je een contract met kooprecht hebt dan is die 21% pech voor de verhuurder.
Had ie die termijn maar in het contract moeten opnemen.

Dus ik zou de verhuurder benaderen met de opmerking dat je je kooprecht wilt uitoefenen. Tegelijkertijd kun je aangeven hem tegemoet te willen komen in de overdrachtsdatum in ruil voor een huurverlaging.
Plaats reactie