Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Roos123
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 10:24 pm

Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door Roos123 »

Hallo,

Wij sluiten binnenkort een nieuwe hypotheek af. Gedeeltelijk bij een bank, gedeeltelijk bij ouders. Het deel bij ouders doen we aflossingsvrij, wat betekent dat we daar geen HRA over hebben. Nu hebben we ook een bedrag eigenwoningreserve dat we liever niet in de woning willen steken. Ook dit zorgt dan voor een deel niet aftrekbare lening. Kan dit samenvallen met het aflossingsvrije deel bij ouders? Wat dus inhoudt dat het ons geen extra mindering van HRA kost?

Bijvoorbeeld:
aflossingsvrije hypotheek ouders van Ôé¼200.000,-, dus geen HRA mogelijk.
Eigenwoningreserve van Ôé¼100.000,-, dus geen HRA.
Kunnen we dan zeggen dat de eigenwoningreserve wordt opgevangen door de aflossingsvrije hypotheek? Zodat we over Ôé¼200.000,- geen HRA hebben ipv Ôé¼300.000,-?

Alvast dank voor je reactie!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door schakel »

Ja, dat kan. U zorgt zelf voor financiering van deze Ôé¼ 100.000 overwaarde. En u trekt de te betalen rente over deze Ôé¼ 100.000 niet af.
Roos123
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 10:24 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door Roos123 »

Dat is mooi. Bedankt voor het meedenken!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door webka »

Wanneer je al een hypotheek had ( voor 1-1-2013) dan mag je lening aflossingsvrij zijn, waarbij je toch renteaftrek geniet.
Dit geldt voor de hypotheekhoogte die je op die datum had.

Dus stel je hypotheek was toen 200k, dan kun je nu 200k aflossingsvrij aanhouden zonder verlies van fiscale voordelen
Het meerdere moet je tenminste aan aanhouden.

Ten aanzien van de EWR het volgende (hoewel wellicht dus niet meer van toepassing):
Een EWR moet worden ingebracht op de eigenwoningschuld (EWS). Als de EWR niet wordt ingebracht dan wordt de mogeijke EWS uiteraard toch verkleind. Er ontstaat dus een box 3 deel.
Een EWR kan dus niet verrekend worden met een box 3 deel binnen de hypotheek.
Roos123
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 10:24 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door Roos123 »

Ook bedankt! We zijn nu aan het bekijken of we niet alles aflossingsvrij kunnen lenen en zo de volledige hypotheek in box 3 op kunnen nemen. Voor ons zitten daar aardig wat voordelen aan (vooral ook vanwege een hoog vermogen op papier dat daarmee wordt gecompenseerd).

Los van dat nog een vraag. Kan ik bij mijn ouders lenen tegen een tarief van 2,4%? Zoals bij een reguliere bank? Ik vind daar verschillende verhalen over terug op internet.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door webka »

Ja, dat kan. Wel vastleggen dat de rente geldt voor bijvoorbeeld 10 jaar, en dat er hypothecaire zekerheid is. Dan is de rente vergelijkbaar met de markt. Vervolgens neem je op dat bij vervroegde oplossing geen boete verschuldigd is.
Bij een box 1 lening via ouders wordt vaak een zo hoog mogelijke rente bedongen. Fiscaal interessanter.

Box 3 is niet snel voordeliger dan box 1, met een hogere rente. dDus ik zou mijzelf nog eens goed laten adviseren. Was er nu wel of geen sprake van overgangsrecht? (Lees hypotheek op 1-1-2013)
Roos123
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 10:24 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door Roos123 »

We hebben vanwege tussentijdse aflossing (helaas) nog maar een klein deel aan hypotheek om mee te nemen. Dat houden we dan in box 1 en de rest in box 3. Als dat mogelijk is?
Roos123
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 10:24 pm

Re: Eigenwoningreserve en aflossingsvrij hypotheekgedeelte

Bericht door Roos123 »

Ter verduidelijking van onze evt keuze voor box 3, onze inkomsten zijn relatief laag zodat we beperkte aftrekmogelijkheden hebben. Inkomsten komen ook uit rente van mijn ouders (die mijn vermogen op papier teruglenen).
Plaats reactie