Restschuld / hypotheek ouders

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Luaps Q
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 mei, 2015 12:46 pm

Restschuld / hypotheek ouders

Bericht door Luaps Q »

We hebben een vraag over een restschuld uit een hypotheek bij mijn ouders.

De situatie is als volgt:

Ongeveer 10 jaar geleden hebben we een woning aangekocht. Hiervoor hebben wij een totaal hypotheek van 350.000Ôé¼ bij de bank en mijn ouders.
300.000Ôé¼ als spaarhypotheek bij de bank en voor 50.000Ôé¼ volledig aflossingsvrij bij mijn ouders.
Voor het deel bij mijn ouders betalen wij maandelijks rente. Via een belastingvrije schenking krijgen we dit bedrag weer terug. Over de rente krijgen we dus belastingaftrek. Dit is in ons voordeel.

Nieuwe situatie:

Nu hebben wij ons huis verkocht voor 300.000Ôé¼. Wij houden dus geen restschuld over bij de bank maar wel bij mijn ouders (50.000Ôé¼)

We gaan een nieuwe woning bouwen en nemen de bestaande hypotheek van de bank mee.

Vraag:

Hoe zouden we de hypotheek bij mijn ouders of restschuld mee kunnen nemen naar het nieuwe huis en toch belastingvoordeel kunnen behouden?

Kan de hypotheek mee worden genomen naar de nieuwe woning of moet deze worden overgezet naar een restschuld lening?

Volgens mij kan je bij een restschuld lening ook nog 15 jaar belastingaftrek genieten? Moet je een restschuld lening dan aflossen of zou je deze ook niet kunnen aflossen waardoor er na de termijn een vordering op ons blijft bestaan. Deze wordt dan bij overlijden/erfenis vereffend.