Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door Cnorretje »

Helamaal eens met Webka: eigendomsverhouding bepaald hoogte EWS
Deen
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 5:51 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door Deen »

Zojuist bij de notaris geweest. Is fiscaal partnerschap in dit geval nog van belang? Volgens de notaris wel. Dus stel wij sluiten voor de aankoop en aanvaarding van de offerte nog een samenlevingscontract af zijn wij voor het hele jaar 2015 fiscaal partner (wij wonen sinds 2014 al samen).

Volgens de notaris kunnen wij in dat geval wel voor 70/30 aankopen en dus mijn volledige hypotheek meenemen. En onderling de boel 50/50 verdelen. Hij heeft dit voor ons uitgezocht. Volgens mij kan dit niet... De EWS is toch gelijk aan de eigendomsverhouding ongeacht of wij fiscaal partner zijn? Ik wordt een beetje moe van alle adviseurs... :(
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door Cnorretje »

Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot (iemand die ingeschreven staat op hetzelfde adres) als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
ÔûáU bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
ÔûáU hebt samen een kind.
Ôûá1 van u heeft een kind van de ander erkend.
ÔûáU bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
ÔûáU bent samen eigenaar van een eigen woning.
ÔûáU bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
ÔûáU was het jaar ervoor al fiscale partners.
Deen
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 5:51 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door Deen »

Dank voor je reactie.

Het gaat er niet zozeer om wanneer wij wel of geen fiscaalpartner zijn maar of dit van invloed is op de leningsverhouding bij de bank voor een nieuwe hypotheek.

Volgens de notaris (die het heeft uitgezocht) zit het zo:

Indien wij fiscaal partner zijn voordat wij de nieuwe hypotheek afsluiten kunnen wij schuiven met hoe de schuld onderling wordt verdeeld zonder dat dit invloed heeft op de eigendomsverhouding. In dat geval kan ik dus mijn volledige hypotheek meenemen.

De bank stelde ook de vraag of wij op dit moment fiscaal partner van elkaar zijn. Op dit moment zijn we dat niet. Op het moment dat we bij wijze van volgende week een samenlevingscontract afsluiten wel. Dit heeft blijkbaar wel invloed anders zou de bank deze vraag niet stellen lijkt mij? Ik ga straks nog even langs de bank om opheldering te vragen.

Tot zover zit het volgens mij zo:

De EWS is gelijk aan de eigendomsverhouding. oftewel 50/50 aankopen is 50/50 lenen. Dit is ook wat de belastingadviseur mij verteld heeft. Over fiscale partners ja of nee is verder niet gesproken.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door M_1 »

Deen schreef:Zojuist bij de notaris geweest. Is fiscaal partnerschap in dit geval nog van belang? Volgens de notaris wel. Dus stel wij sluiten voor de aankoop en aanvaarding van de offerte nog een samenlevingscontract af zijn wij voor het hele jaar 2015 fiscaal partner (wij wonen sinds 2014 al samen).

Volgens de notaris kunnen wij in dat geval wel voor 70/30 aankopen en dus mijn volledige hypotheek meenemen. En onderling de boel 50/50 verdelen. Hij heeft dit voor ons uitgezocht. Volgens mij kan dit niet... De EWS is toch gelijk aan de eigendomsverhouding ongeacht of wij fiscaal partner zijn? Ik wordt een beetje moe van alle adviseurs... :(
Volgens mij lopen er hier een heleboel regeltjes met de eigen eigenaardigheden door elkaar heen.

De discussie over fiscaal partnerschap. Je hebt te maken met de keus tussen fiscaal partnerschap of (voorlopig) geen fiscaal partnerschap. Als je fiscaal partner bent, dan betekent dit dat je de aftrek van aftrekbare hypotheekrente willekeurig over elkaar kunt verdelen. Dat is dus onafhankelijk van de eigendomsverhouding. Maar: je kunt dan alleen de aftrekbare rente verdelen. Ben je geen fiscaal partners, dan kun je alleen jouw deel van de lenign aftrekken.

Hoe hoog het aftrekbare deel is, dat hangt dan weer af van andere regels. Onder meer over de partnerregeling kun je uitgebreide informatie downloaden bij de belastingdienst. Het zou dus kunnen zijn dat de ene regel zegt dat jullie de aftrekbare rente willekeurig mogen verdelen, terwijl de andere regel zegt dat maar een x-bedrag aftrekbaar is. Of dat een deel alleen aftrekbaar is als daarop wordt afgelost. Dat je de aftrekbare rente willekeurig kunt verdelen, betekent dus nog niet dat je ook alle rente mag aftrekken.

Hierbij moet je natuurlijk ook in het achterhoofd houden dat je ook te maken hebt met regels van de bank (en eventueel NHG). Waarbij de bank ook weer gebonden is aan bepaalde gedragscodes. Misschien wil je voor de fiscale regels wel iets waar de bank helemaal niet aan wil meewerken. (Om het ingewikkeld te maken: dat kan dan dus soms wel weer bij een 'familiebank' constructie.)

Heb je uitgevogeld hoe hoog voor de fiscus (en de bank) ieders deel van de lening en het eigendom moet zijn (en welk soort hypotheek het moet zijn), dan kan het natuurlijk zijn dat deze verhouding niet is waar jullie je onderling prettig bij voelen. Heeft een van de partners op papier meer eigendom en/of schuld dan jullie zouden willen, dan kun je dat onderling alsnog weer rechttrekken. Bijvoorbeeld met een onderhandse lening of een bepaalde verrekenmethode bij verkoop/scheiding. Dan moet er natuurlijk wel van tevoren ook worden bedacht hoe die scheve verhouding moet worden verrekend. Verreken je een bepaald bedrag of juist een bepaald deel van de woningwaarde? Hoe zit het met de verrekening van rente? Of neemt juist die lening in de loop der jaren af, door 'met gesloten beurs' die lening in een x-aantal jaar naar nul te laten dalen? Heel veel dingen op te verzinnen.

Dit zijn dus allemaal verschillende processen/afwegingen met elk hun eigen regels en consequenties. Het is goed om deze zaken goed gescheiden te laten en op een rijtje te hebben, want anders zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. En dus niet iets wat je via-via hebt gehoord vanuit een bepaalde (fiscale) regel, blind toepassen op een andere (fiscale) regel.
Deen
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 5:51 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door Deen »

Zojuist het verlossende woord gekregen van de belastingdienst. Indien je fiscaal partner van elkaar bent voordat je een nieuwe woning koopt gelden de fiscale regels van de bankspaarhypotheek. Fiscaal gezien mag ik dus mijn volledige hypotheek meenemen indien wij een samenlevingscontract afsluiten voordat wij een nieuwe woning aankopen. Onderling kan daarna alles 50/50 geregeld worden

De notaris had dus wel gelijk.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek en eigendomsverhouding

Bericht door webka »

Prima,
Nu nog succes met het vinden van een bank die toestaat dat jij 50-50 koopt (want DAT was je vraagstelling hier op forum initieel) en toch je gehele bankspaarhypotheek mee neemt.
Plaats reactie