KEW box 1/3 nog aan te passen?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

Dit jaar kwam ik er, tot mijn grote schrik, achter dat mijn KEW als een box 3 verzekering vermeld staat bij de belastingdienst. Snel gebeld met de belastingdienst en zij geven aan dat de bank dit aan hen heeft doorgegeven. Snel de bank gebeld en zij geven aan dat zij de KEW inmiddels elders hebben ondergebracht. Die maatschappij gebeld en zij zeggen nooit iets van ons gehoord te hebben en dus maar box 3 te hebben aangegeven. Wij zouden als klant zelf alert moeten zijn op wijzigingen in de belasting wetgeving....Wij hebben al bijna 20 jaar onze hypotheek bij deze bank lopen, ze hadden ons toch kunnen informeren? Tussentijds zijn we verhuisd en toen is er kennelijk een nieuwe KEW gestart, wat nu ook niet handig blijkt. Dan was het automatisch box 1 geweest. Deze fout gaat ons elk jaar meer geld kosten, dat kunnen we niet betalen en was ook niet de bedoeling van deze hypotheekvorm. Wat nu?
Laatst gewijzigd door Annemie op wo 20 mei, 2015 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door webka »

Dit is een beetje warrig verhaal.

Paar opmerkingen:
* Een KEW is per definitie box 1, en kan dus niet box 3 zijn. Dus als er een nieuwe KEW is gestart, dan is het een KEW.... en dus box 1.
* Je had inderdaad zelf actie moeten ondernemen om een vetuele niet-BOX 1 polis (box 3) naar box 1 (KEW). Dit kon tot 01-04-2013. De meeste, zo niet alle, polishouders zijn hier 1 of meerdere malen door de bank/maatschappij per post/nieuwbrief over geinformeerd.
* Wanneer je al 20 jaar deze kapitaalpolis hebt polis hebt (en dat is dus geen KEW) is er overigens niets aan de hand. Er is dan sprake van een box 3 polis die is vrijgesteld tot ruim Ôé¼ 123.000, en dan ben je (in het algemeen) zelfs beter/flexibeler af dan een met een box 1 polis (KEW)
* Wanneer de polis na 14-09-1999 is gestart is het box 3 polis die NIET is vrijgesteld, tenzij er dus een KEW staat aangetekend op de polis.

Dus: Pak de polis er bij. En kijk eens of er ergens Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) staat aangegeven. Zo niet, kijk dan even naar de startdatum van de polis.

Welke maatschappij hebben we het eigenlijk over , en bij welke bank loopt de hypotheek?
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

Sorry voor de verwarring. Het is inderdaad een kapitaalpolis waar geen KEW op staat aangemerkt. Kennelijk hadden wij voor 1-4-2013 bij de verzekeraar moeten aangeven, dat zij de polis als een KEV moesten classificeren. Wij waren hier niet van op de hoogte. Onze eigen bank, de ING, heeft ons, volgens eigen zeggen/schrijven niet geïnformeerd hierover omdat zij de verzekering hebben overgedragen aan NN (dat deel van de bank hebben ze afgesloten) aan NN. NN zegt dat zij iedereen in een mailing destijds geïnformeerd hebben (hebben wij overigens niet ontvangen). De polis is gestart in 2002. In de jaaropgaves van NN van 2013 en 2014 staat niets anders vermeld dan dat het een kapitaalpolis betreft. Pas in febr. 2015 schrijven ze in de jaaropgave dat het een kapitaalpolis box 3 betreft. NN geeft aan dat ik zelf geacht word op de hoogte te zijn van fiscale wijzigingen en daar naar had kunnen/moeten handelen. Maar ING is mijn bank (al vanaf mijn eerste hypotheek in 1997) en waar heb ik dan een adviseur voor bij ING?die had mij toch ook kunnen benaderen? Van ING en van NN heb ik helemaal niks gehoord! Heeft de dan bank geen zorgplicht? Hoe kan ik nu het beste handelen? Of zit ik nu de komende 20 jaar vast aan box 3 :shock:
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door webka »

Je zit vast aan box 3.
De bank is hier inderdaad niet voor verantwoordelijk, en al waren ze dat wel dan kan het onmogelijk nog worden aangepast. Dit is wettelijk.
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

O jee, wat kan ik dan nu het beste doen? Wat zo kan ik de hypotheek heel snel niet meer betalen. Er zullen toch meer mensen zijn die dit niet geweten hebben en daardoor in de problemen komen....
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

Ik begrijp overigens dat de bank wel het label aan het produkt hangt...dat mogen ze dan doen zonder overleg met mij?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Cnorretje »

Bij afsluiten wordt door degene die de polis afsluit (al dan niet na overleg met adviseur) de keuze box 1 of 3 gemaakt. Bij keuze box 3 komt er geen aantekening op de polis bij keuze box 1 de zgn. KEW clausule. Veelal werd in eerste instantie gekozen voor box 3 waardoor er sprake was van meer vrijheid over besteding en/of andere aanpassingen. Mocht het vermogen in box 3 te hoog worden dan kon altijd nog de KEW clausule (in opdracht van de verzekeringnemer) geplaatst worden. Per 01-04-2013 heeft de overheid hier echter een stokje voor gestoken. Na die tijd is het onmogelijk geworden de KEW clausule alsnog te laten aantekenen. Maatschappijen hebben hierover polishouders (uitvoerig) geïnformeerd maar daarnaast is het breed in het nieuws geweest. Zo breed zelfs dat de oorspronkelijke datum van 01-01-2013 is uitgesteld tot 01-04-2013.
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

Op de jaaropgaves van NN staat niets vermeld over in welke box de verzekering valt. Pas dit jaar stond daar box 3 bij. En bij de belastingaangifte ging het altijd goed, tot dit jaar. Toen gaf het systeem ineens aan dat de verzekering als box 3 bij hen bekend stond... Ik heb deze hypotheek zo afgesloten op advies van mijn adviseur bij mijn bank. Juist vanwege het fiscale voordeel. Ik heb hem fors betaald voor zijn diensten, zelf ben ik immers leek op dit vlak. Ik vind het onbegrijpelijk dat hij mij over zo iets belangrijks niet informeert. Maar als klant trek je toch altijd aan het kortste eind. Wat nu? Verkopen en hypotheek aflossen? Of zou daar een fikse boete tegenoverstaan..vast...wil de bank natuurlijk aan verdienen... Oversluiten? Ik weet het niet meer...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door M_1 »

Een kapitaalverzekering is en was in principe standaard een box 3 polis, tenzij deze expliciet is aangemerkt als kew. In het verleden had het voordelen om te starten als box 3 polis, zolang je totale box 3 saldo onder de vrijstelling bleef. Je kon dan altijd nog overgaan naar box 1, terwijl je in box 3 nog niet aan alle kew eisen was gebonden. Als er niets werd gemeld over de box of over kew, dan was dat dus standaard een box 3 polis

Het was dus niet ongebruikelijk om in box 3 te beginnen. Het is/was dan wel zaak om z├®lf in de gaten te houden wanneer je totale saldo boven de vrijstelling komt. Dat hangt immers af van je eigen spaarsaldo en dat kan een adviseur nooit op afstand weten. Bovendien duurt het meestal heel wat jaren voordat je aan die grens komt.

Toen de overheid besloot dat er geen nieuwe box 1 kew's meer zouden mogen komen, is het uitgebreid in het nieuws geweest dat er een beperkte tijd was om de box 3 polissen om te zetten naar box 1 kew's. Ook hebben veel verzekeraars hierover gecorrespondeerd. Het kan zijn dat je hier niet heel alert op was. Maar het is niet de taak van een adviseur van meer dan tien jaar geleden, om je daarover nogmaals uitgebreid te informeren.

Dat je kapitaalverzekering een box 3 polis is, hoeft overigens geen drama te zijn. Het betekent alleen dat je boven de vrijstelling 1,2% Vrh moet betalen. Daar staat tegenover dat je minder last van fiscale belemmeringen hebt.
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 5:36 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Annemie »

Ik heb VEH gebeld en zij zijn van mening dat de bank moeite had moeten doen om mij te informeren omtrent deze belangrijke wijziging. Zij adviseren de bank eerst maar eens aansprakelijk te stellen...wordt vervolgd dus...
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door Rense »

Haha, typische VEH reactie. Begin 2013 is op allerlei wijze (media als tv en krant, berichtgeving door geldverstrekkers) maandenlang aandacht gegeven aan het feit dat je tot 01-04-2013 nog kon omzetten naar box1.

Ga er maar van uit dat je deze discussie niet gaat winnen.

Uiteraard staat het je vrij de onwetende consument te spelen maar het zal niet helpen ben ik bang.

Wat zijn volgens jouw de nadelen waar je nu tegenaan loopt?
Wat is de schade die je volgens jouw hebt opgelopen?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door webka »

Volgens mij is Annemarie in de veronderstelling dat ze nu geen aftrek meer of iets dergelijks. Ze geeft aan dat ze hierdoor de hypotheek "snel niet meer zal kunnen betalen".
En dat is natuurlijk kolder. De betaalbaarheid van de hypotheek wijzigt niet/nauwelijks heirdoor. Je hbt ook gewoon renteaftrek.

Overigens inderdaad een kansloze reactie van VEH. Deze discussie is al zo vaak gevoerd door consumenten, en die hebben geen van allen gelijk gekregen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door M_1 »

Annemie schreef:Ik heb VEH gebeld en zij zijn van mening dat de bank moeite had moeten doen om mij te informeren omtrent deze belangrijke wijziging. Zij adviseren de bank eerst maar eens aansprakelijk te stellen...wordt vervolgd dus...
Een spaarhypotheek bestaat uit een lening bij de geldverstrekker en een opbouwverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Je zult evt in de kleine lettertjes ook kunnen zien dat het om twee verschillende organisaties gaat. De geldverstrekker hoeft dus ook niet alles over de verzekering, en de wijzigingen daarin, te weten of bij te houden.

De bank lijkt mij daarom ook niet de aangewezen instelling om eventueel aansprakelijk te stellen. Als er al een maatschappij je (beter) had moeten inlichten, dan zou dat de verzekeringsmaatschappij zijn.

Overigens zou je van begin af aan al moeten hebben geweten dat het om een box 3 product gaat en dat je die bij de belastingen moet opgeven. En dat dit dus tot fiscale consequenties leidt. Er wordt namelijk ieder jaar bij de belastingaangifte naar gevraagd.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door exroosje »

Dat laatste is niet waar

Ik heb mijn box 3 polis jaren lang helemaal niet opgegeven omdat ie vrijgesteld was (voor 1999). Kennelijk klopte dat want er volgde geen correctie.
Pas sinds vorig jaar wordt een dergelijke polis op je belastingaangifte vooringevuld door de belastingdienst (en in mijn geval kan ik er bij aanvinken dat ie vrijgesteld is). Dus pas sinds vorig jaar staat ie op de aangifte. Daarvoor liet ik alle vrijgestelde zaken gewoon weg (bv ook geblokkeerd spaarloon)

Ik kan me dus levendig voorstellen dat je 10 jaar in onwetendheid hebt gezeten en er nu te laat achterkomt. Ik kwam er recent bij verhuizen en nieuwe hypotheek ook achter dat ik niet meer kan kiezen om hem naar box 1 te verhuizen (waardoor ik er nu niets meer aan kan veranderen , dus bv ook niet de te dure orv eruithalen). Niemand heeft mij er proactief over geïnformeerd inclusief consequenties voor mij. Ik geloof dat ie er wel iets van mee heb gekregen , maar ik had deze consequentie er ook niet aan verbonden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW box 1/3 nog aan te passen?

Bericht door M_1 »

Maar het gaat hier om een polis uit 2002, dus jouw verhaal gaat niet op.
Plaats reactie