KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Geachte l

Mijn KEW aangegaan in 2004 , verhuist deze nu automatisch naar box 1 na 15 of 20 jaar ?

Ik zat dus te denken om mijn polis af te kopen en om te zetten naar een ander soort product , maar volgens mij ben ik dan mijn belasting voordeel kwijt als deze boven de vrijstellings grens (eigen vermogen) komt .

alvast bedankt
Chili
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door Cnorretje »

Vanaf het moment dat de KEW clausule op een polis wordt aangetekend is het een Box 1 polis.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Dus dat moet ik aangeven bij de verzekeraar ? , want in mijn aangifte 2014 staat al dat het een KEW betreft.
alleen wordt daar gevraagd of deze meer dan 42278 waard is , en even later wordt er gevraagd of dit een KEW is waarop ik ''ja'' antwoord .

Dan moet die belasting vrijstelling toch veel hoger liggen ?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door Cnorretje »

Ik zou maar stoppen met "doe-het-zelven". Een polis met een KEW clausule is heel simpel aan te geven in de aangifte IB. Of die clausule er op staat kun je zien op de polis zelf.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Het staat in aangifte gewoon als KEW , en ook op polis .
even uitgezocht op mijn belastingdienst .

heeft niets te maken met doe het zelven overigens , gewoon wat informatie inwinnen en jezelf er goed in verdiepen.
Bij mijn tussenpersoon (keten) ook maar wat halve informatie gekregen en als je dan iets wil kan je er ook dik voor betalen , dit terwijl er over de afgesloten polis ook al flink is verdiend.

nu ken ik mijn opties , dat zijn er dus 3 ipv 1 .
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door Rense »

Het zijn er nu inderdaad 3: KEW, SEW & BEW. wel elk met hun eigen beperkingen..

De genoemde 42.278 is de box 3 vrijstelling en heeft niets met Box 1 te maken.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door M_1 »

chili-palmer schreef:Het staat in aangifte gewoon als KEW , en ook op polis .
even uitgezocht op mijn belastingdienst .

.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij komt de term 'KEW' niet voor in de aangifte. Of zie ik het over het hoofd?
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Dat zie je over het hoofd
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door Rense »

Beste Chili, staat er letterlijk op de polis dat het een Kapitaal Verzekering Eigen woning is of heb je verzekering alleen verpand aan de geldverstrekker?

Veel mensen denken dat een verpande polis een Box 1 polis is. Dit is niet zo. Ook een box 3 polis kan verpand zijn aan de geldverstrekker.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Verzekerd Hypotheekfonds
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door Rense »

Verzekerd Hypotheekfonds is slechts een merknaam van een Reaal product en zegt niets over de fiscale regels. Hij is er als Box 3 en als Box 1 variant en ook zowel verpand en onderpand.

Er moet echt een clausule op staan dat het een Kapitaalverzekering Eigen Woning is.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Het lijkt toch vrij logisch dat dat gebruikt wordt om de eigen woning schuld af te lossen .?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door M_1 »

Ja, maar je kunt ook bijvoorbeeld een simpele spaarrekening gebruiken om kapitaal op te bouwen om daar later de hypotheek van af te lossen. Daarmee is die spaarrekening niet ineens fiscaal gezien veranderd, het blijft gewoon een spaarrekening die in box 3 valt.

De naam van het product zegt dus niets over of het een box 3 product is of een box 1 product, met alle voordelen ├®n nadelen daarvan.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door chili-palmer »

Ik heb het even uitgezocht , sinds 2009 staat er op de polis kew , is dus duidelijk in de polis opgenomen.

Ik denk dat ik mn orv er uit haal en er apart naast zet om mijn compensatie niet te verliezen.
REAAL Webcare
Berichten: 15
Lid geworden op: do 29 nov, 2012 11:05 am

Re: KEW box 3 naar box 1 automatisch ?

Bericht door REAAL Webcare »

@chili-palmer: We lezen regelmatig mee op dit forum, en voelen nu toch de behoefte om te reageren.

KEW en belastingaangifte
Als er letterlijk op de polis staat dat jouw verzekering een KEW is, valt de polis in box 1.
Je doet er verstandig aan om toch nog even met adviseur of boekhouder te overleggen voordat je deze verzekering opgeeft aan de Belastingdienst.

Compensatie
Ook als het gaat om compensatie en de aanpassingen die je wilt doen, is het belangrijk je verzekeringsadviseur te raadplegen.
Een eventuele compensatie ontvang je namelijk alleen als in jouw verzekering (te) hoge kosten zitten volgens de compensatieregeling.
Hou er rekening mee dat de compensatie alleen een tegemoetkoming is in de kosten. De compensatie levert je doorgaans geen geld op.
Voorbeeld: De kosten zijn 100 euro. Compensatie is 30 euro. Je betaalt nog steeds 70 euro.
Het is zeer ongebruikelijk om een polis door te laten lopen met als enige reden dat je de compensatie niet wilt mislopen.

Persoonlijk advies
Op dit forum zitten volgens mij veel leden met (in meer of mindere mate) verstand van zaken.
Maar tips en adviezen zijn (met alle respect) toch altijd (te) algemeen omdat men jouw persoonlijke situatie niet kent.
Een adviseur kijkt juist wel naar je persoonlijke situatie en wensen.

Met vriendelijke groet,
Reinout
Reaal Webcare
Plaats reactie