Gevolgen relatiebreuk - spaarhypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

WoonWeerAlleen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 apr, 2015 5:03 pm

Gevolgen relatiebreuk - spaarhypotheek

Bericht door WoonWeerAlleen »

Hallo allemaal,

"Ik ben WoonWeerAlleen en ik heb een probleem";)

Mijn ex en ik hebben een woning met hypotheek als volgt (bedragen zijn fictief):
- 200K bankspaarhypotheek
- 25K aflossingsvrij
- Afgesloten in 2011
- WOZ 225K

Nu zijn we uit elkaar en moet ik een nieuwe hypotheek afsluiten om haar deel "af te kopen". Bij een informatief gesprek bij de bank werd er gezegd dat een gedeelte in Box 3 zou komen, maar dat snap ik niet.
Mijn vragen zijn:
- Hoeveel mag er maximaal in de BSH/KEW blijven?
- Hoeveel mag er aflossingsvrij blijven?
- Wat is het minimale bedrag dat lineair/annuitair afgesloten moet worden?
- Hoe zit dat met Box 3?

Bijkomend probleem, we zijn al sinds begin 2014 uit elkaar. De leuke lieve belastingdiesnt heeft wel een regeling dat de vertrekkende partner de hypo rente mag blijven aftrekken, maar in ons geval betaal ik alles (deed ik voor de scheiding ook al). Mijn ex leeft van de bijstand, dus valt er zeer weinig (niets?) af te trekken.
Officieel verlies ik dus de helft van mijn aftrek.

Nu heb ik volgens mij 3 opties:
- Doen of ik gek ben en alles aftrekken. Niet zo slim denk ik ivm database koppeling, ze zien zo dat mijn ex er niet meer woont??
- Doen alsof ik haar de rente "schenk" via een alimentatie, zodat ik de aftrek behoud. Probleem is dat zij de "alimentatie" moet opgeven en dus minder of geen bijstand zal krijgen. Tevens, officieel is er geen alimentatie plicht dus de Bdienst zou er niet mee accoord kunnen gaan
- Zij geeft de rente wel op. Ik weet niet of ze dan ingehouden "loon"belasting terug krijgt? Zo ja, het genoten voordeel schenkt ze aan mij. Probleem: zij betaalt de rente niet direct, het gaat van bankrekening af.

Ik overweeg een aantal opties: huis verkopen en huren, goedkoper huis terug kopen, huis houden. In het laatste geval wil ik de hypo rente omlaag brengen. Huidige rentevaste periode is 7 jaar, dus de boete is erg hoog. Nu dacht ik, ik verkoop de woning aan een bekende, die verkoopt hem aan mij terug. Dit kost 1 X overdrachtsbelasting en taxatiekosten, en 2 X notaris- en hypotheek akte kosten. Dit is goedkoper dan de boeterente, het is een rekensommetje of dit voordelig is. (ik moet uiteraard wel iemand vinden dit aan dit geintje wil meewerken). Ik zou zelfs de bank "vriendelijk" kunnen zeggen dat ik in bovenstaand geval naar een andere bank zal overstappen, "zijn jullie niet bereid om gewoon de rente te verlagen"? Wat is jullie gedachte over beide ideeen?
Wie kan mij helpen/ziet nog meer oplossingen?

Alvast bedankt dames en heren!
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Gevolgen relatiebreuk - spaarhypotheek

Bericht door Cnorretje »

Echt een zaak om proffesionele hulp in te roepen. In je gedachten gang zoek je het randje of je gaat erover heen.

Woning verkopen om boeterente te omzeilen?? Waarschijnlijk staat er in de voorwaarden van de geldverstrekker dat boetevrije aflossing bij verkoop alleen mogelijk is als je de woning PERMANENT verlaat.

Voor de scheiding waren jullie ieder eigenaar van 50% van de woning. De blijvende partner "koopt" dus 50% van de vertrekkende partner en dit kan (wil je rente aftrek hebben) alleen een annuiteiten- of lineaire lening zijn.
Plaats reactie