Belastingaangifte - oversluiten hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

iberg
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 4:06 pm

Belastingaangifte - oversluiten hypotheek

Bericht door iberg »

Geachte forum bezoekers,

ik heb een vraag over de belastingaangifte, mbt het oversluiten van onze hypotheek afgelopen jaar.

Gegevens:
- We zijn niet verhuisd, hebben enkel onze hypotheek overgesloten (ondergebracht bij een andere verstrekker).

(bedragen zijn voor het gemak verzonnen, is voor het gemak van de vraagstelling wat makkelijker)
- In 2009 hypotheek (verstrekker X) afgesloten voor ons koophuis: Ôé¼125.000 spaarhypotheek, Ôé¼100.000 aflossingsvrije hypotheek
- In 2014 (per 1 juli 2014) hypotheek overgesloten naar andere hypotheekverstrekker (verstrekker Z)
- Alle bijkomende kosten zoals: Boeterente, notariskosten, NHG kosten, etc. zijn allen met eigen middelen betaald.

De vraag is: hoe vul ik dit in, in de belastingaangifte 2014?
Bij onderdeel hypotheek.
Verstrekker X (spaar):
- Schuld 1 januari 2014: Ôé¼ 125.000
- Schuld 31 december 2014: Ôé¼ 0
- Hebt u deze lening afgesloten voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning? JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012? NEE
- Hebt u deze hypotheek of lening gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning? JA
- Hebt u deze hypotheek of lening helemaal gebruikt voor deze woning? JA
- Hebt u na 2003 een woning (het hoofdverblijf) met overwaarde verkocht? NEE
- Hebt u naast de rente nog andere kosten, zoals afsluitkosten? NEE

Verstrekker X (aflosvrij):
- Schuld 1 januari 2014: Ôé¼ 100.000
- Schuld 31 december 2014: Ôé¼ 0
- Hebt u deze lening afgesloten voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning? JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012? NEE
- Hebt u deze hypotheek of lening gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning? JA
- Hebt u deze hypotheek of lening helemaal gebruikt voor deze woning? JA
- Hebt u na 2003 een woning (het hoofdverblijf) met overwaarde verkocht? NEE
- Hebt u naast de rente nog andere kosten, zoals afsluitkosten? NEE

Verstrekker Z (spaar):
- Schuld 1 januari 2014: Ôé¼ 0
- Schuld 31 december 2014: Ôé¼ 125.000
- Hebt u deze lening afgesloten voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning? JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012? NEE --> wat moet ik hier invullen? JA of NEE? Omdat dit eigenlijk een voortzetting is van oude hypotheek, alleen bij andere verstrekker.
- Hebt u deze hypotheek of lening gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning? JA
- Hebt u deze hypotheek of lening helemaal gebruikt voor deze woning? JA
- Hebt u na 2003 een woning (het hoofdverblijf) met overwaarde verkocht? NEE
- Hebt u naast de rente nog andere kosten, zoals afsluitkosten? JA --> hierna alle aftrekbare kosten ingevuld

Verstrekker Z (aflosvrij):
- Schuld 1 januari 2014: Ôé¼ 0
- Schuld 31 december 2014: Ôé¼ 100.000
- Hebt u deze lening afgesloten voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning? JA
- Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012? NEE --> wat moet ik hier invullen? JA of NEE? Omdat dit eigenlijk een voortzetting is van oude hypotheek, alleen bij andere verstrekker.
- Hebt u deze hypotheek of lening gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van de woning? JA
- Hebt u deze hypotheek of lening helemaal gebruikt voor deze woning? JA
- Hebt u na 2003 een woning (het hoofdverblijf) met overwaarde verkocht? NEE
- Hebt u naast de rente nog andere kosten, zoals afsluitkosten? NEE --> staan reeds bij spaar gedeelte ingevuld

Klopt dat zo, hoe ik dat invul? Ik twijfel namelijk aan de vraag of de nieuwe hypotheek na oktober 2012 is afgesloten, omdat het een oversluiting betreft, geen nieuwe lening. Of zijn er wellicht andere vragen die ik anders moet invullen?

Graag hoor ik jullie advies.
Alvast bedankt hiervoor!