KEW in aangifte 2014

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

Hallo allemaal,

In 2007 heb ik een woning gekocht, gefinancierd met een 100% spaarhypotheek.
Afgelopen jaar heb ik deze woning verkocht, waarbij de verkoopsom onvoldoende was om de hypotheek volledig af te lossen. Het opgebouwde spaarsaldo van de KEW (ongeveer 37.000 euro) is volledig gebruikt om de restschuld zoveel mogelijk af te lossen. Een en ander is direct verrekend bij de notaris.
Omdat de woning met verlies is verkocht en er verder altijd aan alle voorwaarden voor de KEW is voldaan, meen ik aanspraak te kunnen maken op de regeling die bepaalt dat in deze situatie de tijdklemmen voor de KEW vrijstelling vervallen, zodat dus geen belasting verschuldigd is over het rendement van de KEW.

Mijn vraag is nu wat ik precies in moet vullen in de aangifte over 2014. Zelf dacht ik de gerelateerde vragen als volgt in te gaan vullen:

Onder het kopje: "Kapitaalverzekering, spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning":

- Hebt u in 2014 een uitkering ontvangen uit een kapitaalverzekering eigen woning: JA
- Hebt u een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning: JA
- De in 2014 gebruikte vrijstelling: 37.000 euro (dwz het verrekende saldo uit de KEW).

En onder het kopje: "Inkomsten en aftrekbare kosten eigen woning":

- Belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning: 0 euro.

Doe ik het zo goed?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

In principe Ja,
maar of dit handig s, is maar de vraag.

Aanvullende vraag: Hoeveel heb je totaal premie betaald sinds 2007 , incl eventuele extra strortingen?
Heb je weer een nieuwe woning aan geschaft, of ga je voortaan huren?
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

webka schreef:In principe Ja,
maar of dit handig s, is maar de vraag.

Aanvullende vraag: Hoeveel heb je totaal premie betaald sinds 2007 , incl eventuele extra strortingen?
Heb je weer een nieuwe woning aan geschaft, of ga je voortaan huren?
In totaal is er ongeveer 35k aan premie betaald, zodat het rendement uiteindelijk ongeveer 2500 euro bedroeg.
Er is een nieuwe woning gekocht (overigens al voordat de oude woning was verkocht), waarvoor een nieuwe annuiteiten hypotheek is afgesloten.
Voor de duidelijkheid: aan- en verkoop van beide huizen zijn vorig jaar al volledig afgehandeld, dus het gaat me nu nog puur om het op de juiste manier invullen van mijn aangifte :)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door M_1 »

Cryptische zin, "of dit handig s, is maar de vraag". Wat wil je daarmee zeggen?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

Het heeft te maken met een discussie die volgens mij nog steeds niet is beslecht. Als jullie andere berichten hebben dan hoor ik dat graag, met verwijzingen.

Theoretisch imputeert de uitkering ivm vrijvallen tijdsklemmen namelijk op de Eigenwoningschuld. En dat zou betekenen dat er de EWS levenslang met Ôé¼ 37.000 is verlaagd. Dus geen rente-aftek meer over die Ôé¼ 37.000. Er is nog rente aftrek tot tenminste 2031, dus bij een IB van 42% , rente3,5% is dat ruim Ôé¼ 20.000 netto nadeel.
Moge duidelijk zijn dat het dan veel voordeliger is om eenmalig belasting te betalen over Ôé¼ 2.500 en geen beroep te doen op de vrijstelling.

Ik citeer hier Rob Timmermans van Hoffelijk die commentaar geeft op exact eenzelfde casus, met andere getallen (EWS 100k, verkoop woning 90k, polis 10k afkoop met gebruik vrijstelling vrijvallen tijdsklemmen, koopt nieuwe woning 100k: vraagstelling: is nieuwe EWS 100k of 90k. Volgens de letterlijke tekst van de wet is het 90k):
In het besluit 'vervallen tijdsklemmen' staat vermeld, dat je met de uitkering zoveel mogelijk de eigenwoningschuld moet aflossen. De restschuld is echter g├®├®n eigenwoningschuld. Waarschijnlijk heeft de wetgever een onbedoelde terminologie gehanteerd, waardoor je het besluit als volgt moet toepassen.
In jouw casus dient de eigenwoningschuld (100.000 euro) zoveel mogelijk te worden afgelost. Deze wordt dus afgelost met 10.000 euro tot 90.000 euro. Bij de verkoop ontstaat derhalve g├®├®n EWR.
Bij de verwerving van de nieuwe woning dient de lifetime imputatie, door het gebruik van de KEW-vrijstelling, te worden toegepast, waardoor de eigenwoningschuld 90.000 euro bedraagt. Er is nu dus een eigenwoningschuld van 90.000 euro en een restschuld van 10.000 euro.
Zoals ik al aangaf zal dit wellicht niet de bedoeling zijn van de wetgever, maar dit is wel de letterlijke toepassing van de regeling, zoals deze vermeld is in het besluit 'vervallen tijdsklemmen'. Ik kreeg er geen speld tussen in ieder geval...
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

Ok, interessant... Als je de letterlijke tekst van het besluit leest kun je het wellicht inderdaad interpreteren zoals jij uitlegt:
"Daarnaast moet met de afkoopsom de eigenwoningschuld zoveel mogelijk worden afgelost."

In de toelichting in het aangifteprogramma is dezelfde voorwaarde echter als volgt geformuleerd:
"De afkoopsom van de kapitaalverzekering eigen woning is volledig gebruikt voor de aflossing van de bijbehorende eigenwoningschuld. De schuld is daardoor zoveel mogelijk afgelost."
Deze toevoeging van "van de bijbehorende" lijkt toch te suggereren dat bedoeld wordt dat het gaat om het aflossen van de schuld die verband hield met de oude woning?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

Ja, maar door een beroep te doen op de vrijstelling is de rente over 37k van de nieuwe hypothek niet aftrekbaar.
Door geen beroep te doen op de vrijstelling, en dus nu belasting te betalen over 2500, is de rente over de hele hypotheek aftrekbaar.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

webka schreef:Ja, maar door een beroep te doen op de vrijstelling is de rente over 37k van de nieuwe hypothek niet aftrekbaar.
Door geen beroep te doen op de vrijstelling, en dus nu belasting te betalen over 2500, is de rente over de hele hypotheek aftrekbaar.
Ok, op die manier. En dit volgt uit artikel 10bis.11 lid 1van de Wet IB2001, correct?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/H ... 14-03-2015

In dit verband is het dan denk ik relevant te vermelden dat de nieuwe woning deels met eigen vermogen is gefinancierd (100k). Als ik de bovenstaande wetstekst dan lees, lijkt dit te impliceren dat in mijn specifieke geval de rente van de nieuwe hypotheek wel volledig aftrekbaar is, ook als ik gebruik maak van de KEW vrijstelling?
Concreet:
- kosten verwerving en verbouwing nieuwe woning: 450k.
- maximale eigenwoningschuld waarover aftrek mogelijk is: 450k-37k=413k
- nieuwe hypotheek: 350k. Dit is minder dan 413k, dus volledige aftrek?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

ja, 100% aftrek dan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door M_1 »

Ik begrijp dat het in sommige/veel gevallen, als dat mogelijk is, voordeliger kan zijn om niet die extra fiscale mogelijkheid te gebruiken, maar het lijkt mij dat die keus al gemaakt is bij de verkoop en aankoop van de woningen. Dat die afweging dus een gepasseerd station is.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

Nee,
de keus maak je pas bij de aangifte.
Polis wordt bij de aan/verkoop afgekocht, maar de fiscale afhandeling vindt pas bij de aangifte plaats.

In het advies kan bijvoorbeeld staan dat je er wel/geen gebruik van maakt. Maar dat is uiteraard nog gen effectuering.
Dus stel dat het voor deze klant wel van belang zou zijn omdat hij geen eigen middelen in zou brengen, dan had hij het "foute" advies nu niet hoeven uit te voeren, door gewoon een andere keuze bij zijn aangifte te maken.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

Bedankt voor al deze informatie!
Dus, de conclusie is dan dat het in mijn specifieke geval dus wel gunstig is om nu van de vrijstelling gebruik te maken?

Een vraag die ik dan nog wel heb, is of/hoe het nu gebruikmaken van de vrijstelling eventueel nog doorwerkt naar de toekomst, als ik nog eens een ander huis ga kopen? Is het zo dat ik door de inbreng van eigen geld het effect van de verlaging van de EWS t.g.v. de vrijstelling feitelijk heb geneutraliseerd, ook voor volgende transacties?

Voorbeeld: stel dat ik mijn huis over een aantal jaren weer verkoop voor 450k en mijn hypotheek, en dus mijn EWS, is op dat moment nog 300k (ik heb dus 50k afgelost). Ik heb dan een EWR van 150k. Koop ik dan een nieuw huis voor X, heb ik dan renteaftrek over maximaal X-150k? Of over maximaal X-(150k+37k)?
Ik zou het eerste verwachten. Want stel dat ik mijn huidige huis wel volledig met een hypotheek van 450k had gefinancierd. Dan zou, als ik nu gebruik zou maken van de vrijstelling voor de KEW van mijn vorige huis, mijn EWS nu 450-37=413k zijn. Verkoop ik in deze situatie mijn huis weer voor 450k op het moment dat ik 50k afgelost heb, dan is mijn "economische" overwaarde op dat moment 450-(450-50)=50k, maar mijn fiscale overwaarde 450-(413-50)=87k. M.a.w: de vrijstelling van 37k werkt door naar volgende transacties via de EWR.

Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel :)
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door webka »

Ja,
X-150k
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW in aangifte 2014

Bericht door wdb »

Super, bedankt voor de hulp!
Plaats reactie