Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

anjulis
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 mar, 2015 2:32 pm

Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door anjulis »

Dag,

Een situatie zoals de mijne kom ik zo weinig tegen dat ik het niet meer weet.
Het is als volgt:
- In 2012 gescheiden, als hoofdbewoner in voorheen gezamenlijke woning blijven wonen met kinderen
- hypotheek op mijn naam zetten is nog steeds niet gelukt ondanks dat ik prima rond kom
- ik betaal sinds 2012 de hypotheek en alle andere lasten, ex-man betaalt niets wegens gebrek aan draagkracht (ook geen alimentatie)
- ex man staat onder bewind en is in schuldhulptrajekt terecht gekomen (dit staat los van mij behalve de hypotheek)
- in 2013 is het huis via de notaris 100% op mijn naam gezet, geregistreerd bij kadaster
- n.b. ik heb geen plannen om het huis te verkopen, 1 omdat ik het niet wil en 2 omdat het huis onder water staat en nog meer problemen zou krijgen

Mijn vraag is kan ik de hypotheekrente blijven aftrekken ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door Jean henri »

Complexe situatie maar laten we het ontvlechten, dan krijg je het inzicht.

Jij bent voor de helft van de hypotheek schuldenaar. Voor dat bedrag heb je hypotheekrenteaftrek (en fiscale heffing van de helft van het eigen woning forfait).

De andere helft hoort door je ex betaald te worden (wordt niet gedaan).

Op grond van de echtscheidingsregeling kon je ex die rente (die hij niet betaalde) voor een periode van 2 jaar na vertrek aftrekken. Dit is in 2014 afgelopen.

Aangezien jij de rente voor je ex man betaald kan dit worden opgevoerd onder noemer alimentatie aan de ex partner. Voor jou is dit fiscaal aftrekbaar, voor je ex is dit fiscaal belast (maar ik kan me voorstellen dat jij daar minder mee doet).

Aftrekbaar:
- 50% onder de noemer Eigen Woning Schuld
- 50% onder de noemer partner alimentatie

Bijtelling:
- 50% van het eigen woning forfait onder de noemer Eigen Woning Schuld

De andere 50% van het eigen woning forfait gaat volgens mij in rook op.
anjulis
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 mar, 2015 2:32 pm

Re: Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door anjulis »

Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Nog 1 vraagje (sorry wanneer het een beetje een onnozele vraag is maar het is niet mijn ding laten we zeggen).
Moet en/of kan ik dit de belasting nu al laten weten dat ik dit zo ga doen of moet ik dit pas bij de aangifte 2015 vermelden ?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door Jean henri »

Goed dat je de vraag stelt (zo dom is het dus niet).

Vanaf het moment dat jullie niet meer elkaars fiscale partner zijn moet je de aangifte zo (ieder de helft van de renteaftrek) invullen. De beëindiging van het fiscaal partnerschap is ontstaan met het vertrek van je man (uitschrijving) en dus in 2012.

Uit je casus beschrijving en de vraag maak ik op dat jij de volledige rente hebt betaald en hebt afgetrokken. Dat is in beginsel onjuist en is vatbaar voor correctie van de inspecteur (met terug werkende kracht). Ik zou je adviseren met de inspecteur van de belastingdienst gesprek te gaan. Wellicht verstandig je te laten bijstaan door een belasting adviseur.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door schakel »

@Jean Henri,
Uw antwoord komt een heel eind in de goede richting. Maar het EWF van de partner van Anjulis vervluchtigt niet in de eerste twee jaren van de echtscheidingsregeling. De situatie van echtscheiding met eigen woning ├®n kinderen is inderdaad vrij ingewikkeld. Ik raad eveneens aan een belastingadviseur te raadplegen. Lees ook hier
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ik 100% eigenaar woning, hypotheek met ex-man

Bericht door M_1 »

Even een ballonnetje. TS is volledig eigenaar van de woning en slechts voor de halve financiering (voorlopig) afhankelijk van de ex. Is dit dan niet op te vatten alsof TS een lening bij de ex heeft? Waarbij de rente over die lening in principe aftrekbaar zou zijn?

Een punt zou dan wel zijn dat de rente niet aan ex betaald is, die het dan weer aan de bank zou betalen, maar rechtstreeks aan de bank.
Plaats reactie