vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Hugo112 »

Beste forumgenoten,

Ben bezig met mijn belastingaangifte en het volgende is mij niet helemaal duidelijk. Eerst wat achtergrondinfo:
Heb vorig jaar in februari mijn appartement verkocht en eind maart een andere woning aangekocht die nog gebouwd werd.

Oude hypotheek bestond uit 2 delen, 92500 bankspaar en 78500 aflossingsvrij.
Deze is in februari afgelost. en bankspaar is geruisloos voortgezet.

Nieuwe hypotheek bij abn bestaat uit 4/5 delen:
1-22450 annutair
2- leven hypotheek 0 euro>? ( deze begrijp ik dus niet waarom de waarde 0 is. Op mijn financieel overzicht staan er 5 leningsdelen terwijl ik in de offerte had getekend voor 4 leningsdelen).
3-20000 annutair
4-78500 aflossingvrij
5-92500 woonbalans

Zo ziet het overzicht uit op mijn financieel jaaropgaaf van ABN AMRO.
Ik begrijp die 2 de levenshypotheek niet, enig idee wat het kan zijn? Zal maandag in ieder geval even bellen.

Daarnaast heb ik een inhoudelijke vraag over de belastingaangifte.

Is de hypotheek of lening een voortzetting van een eerdere hypotheek of lening? Klopt het dat de laatste 2 leningdelen (92500 en 78500) een fiscale voortzetting is? Of moet ik hier ook met Nee antwoorden?

Alvast bedankt.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door exroosje »

Was die levenhypotheek niet het hypotheekdeel van je bankspaarhypotheek. Een levenhypotheek is qua hypotheek nl een aparte categorie, als is het feitelijk alleen een aflossingsvrije hypotheek waar een aflossingsconstructie met levensverzekering aan gekoppeld is (in jouw geval banksparen). Die heb je afgelost, dus volgend jaar zal die dan van de lijst verdwijnen. In plaats daarvan heb je nu een woonbalans, whatever that may be (nieuwe naam voor hetzelfde ding? )

Voor de rest is het een fiscale voortzetting, ander moest je annuitair of lineair gaan aflossen.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Jean henri »

Zoals het eruit ziet zijn de leningdelen 1 en 3 nieuwe leningen en de leningdelen 4 en 5 leningdelen die vallen onder het overgangsrecht.

Kan het zijn dat er een (tijdelijk) leningdeel "overbrugging" is geweest die verkeerd is geadministreerd (ik kijk nergens meer van op bij die banken vandaag de dag)?
Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Hugo112 »

Bedankt voor de informatie.

Heb gebeld met ABN en die geven aan dat leningdeel 2 Leven hypotheek is vervangen door leningdeel 005 Woonabalans.

Is die leningdeel 2 nu ook een fiscale voortzetting netals leningdelen 4 en 5? Deze zal ik volgend jaar waarschijnlijk niet meer tegenkomen in mijn financieel overzicht.

En nog een vraagje wat betreft Kapitaalverzekering. Valt mijn bankspaarrekening onder categorie kapitaalverzekering?>

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Cnorretje »

Een bankspaarrekening is geen verzekering. Product valt wel in Box 1. Dus waarde hoef je niet op te geven.
Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Hugo112 »

Dus wel aangeven als kapitaalverzekering maar ik hoef geen waarde op te geven?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Cnorretje »

Een bankspaarREKENING is geen KapitaalVERZEKERING.
Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Hugo112 »

Bedankt. Dan haal ik die vink bij kapitaalverzekering weg. Nog wel een vraag over bouwdepotsaldo. In mijn financieel overzicht zie ik staan ontvangen rente en in rekening gebrachte rente. Moet ik deze in mindering brengen en dan opgeven in mijn aangifte of is het al in mindering gebracht?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door webka »

Bij kapitaalverzekering staat in de toelichting (achter het ?) wel degelijk aangegeven om hier ook de bankspaarREKENING op te geven.
Allebei box 1. Waarde niet relevant, dus die wordt niet gevraagd.
Vinkje niet weghalen, en wel invullen of het nu verzekering of rekening betreft.
Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Hugo112 »

Bedankt Webka.

Weet jij of leningdeel 2 ook een fiscale voortzetting is, netals leningdelen 4 en 5?
Omdat leningdeel 2 omgezet is naar 5, denk ik dat wel.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door webka »

Fiscale voortzetting slaat op een polis of rekening. Niet op een leningdeel.

Ik sluit me aan bij JH. 1 en 3 zijn nieuw --> aflosverplichting tenminste annuitair. 4 en 5 zijn "voortzettingen", lees overgangsrecht, dus geen aflosverplichting.
Dus 1 en 3 antwoord je nee, en bij 4 en 5 antwoord je ja.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: vraag over belastingaangifte 2014 verkoop/aankoop

Bericht door Cnorretje »

webka schreef:Bij kapitaalverzekering staat in de toelichting (achter het ?) wel degelijk aangegeven om hier ook de bankspaarREKENING op te geven.
Allebei box 1. Waarde niet relevant, dus die wordt niet gevraagd.
Vinkje niet weghalen, en wel invullen of het nu verzekering of rekening betreft.

Je hebt helemaal gelijk .. heb het intussen ook beter bekeken :roll:
Plaats reactie