Eigenwoningforfait

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

heinzel
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 nov, 2012 5:37 pm

Eigenwoningforfait

Bericht door heinzel »

Eind 2012 heb ik een huis gekocht dat compleet verbouwd moest worden.
Dit hebben we rustig aan gedaan, ik woon nog steeds bij mijn ouders.
Voor 2012 (een paar dagen in december) en 2013 heb ik in mijn aangifte een eigenwoningforfait van 0 ingevuld.
Klopt het dat ik voor heel 2014 en voor 2015 tot het moment dat ik in mijn nieuwe huis ga wonen, ook een eigenwoningforfait van 0 kan invullen?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Eigenwoningforfait

Bericht door Jean henri »

in beginsel heb je het eigen woning forfait voor de jaren 2012 en 2013 verkeerd ingevuld. Omdat de woning jou ter beschikking stond had je het wel in moeten vullen. Het feit dat jij de woning niet bewoonbaar genoeg vond (dat maak ik tenminste op uit je beschijving) maakt niet uit voor de fiscus.

Alleen bij nieuwbouw kan je tijdens de bouwperiode "0" invullen. Daarnaast zou je kunnen bedenken dat wanneer de woning onbewoonbaar is verklaard, dat je dan ook "0" in kan vullen.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Eigenwoningforfait

Bericht door schakel »

Jean henri schreef:in beginsel heb je het eigen woning forfait voor de jaren 2012 en 2013 verkeerd ingevuld. Omdat de woning jou ter beschikking stond had je het wel in moeten vullen. Het feit dat jij de woning niet bewoonbaar genoeg vond (dat maak ik tenminste op uit je beschijving) maakt niet uit voor de fiscus.

Alleen bij nieuwbouw kan je tijdens de bouwperiode "0" invullen. Daarnaast zou je kunnen bedenken dat wanneer de woning onbewoonbaar is verklaard, dat je dan ook "0" in kan vullen.
Ik ben het niet met u eens. Heinzel staat niet ingeschreven op het adres van de nieuw aangekochte woning. De woning is niet zijn hoofdverblijf. In het IB-belastingprogramma moet de vraag beantwoord worden bij: had u een nieuwe woning die nog leegstond of in aanbouw was In het onderliggende scherm kunnen 5 mogelijkheden aangevinkt worden. 1 ervan is:
U hebt een woning gekocht die was bedoeld als uw toekomstig hoofdverblijf. Deze woning stond nog leeg of was nog in aanbouw.

Door de gegevens in te vullen zoals adres, periode en WOZ-waarde wordt het EWF bepaald. In deze situatie altijd Ôé¼ 0. Dit is logisch omdat de woning niet het hoofdverblijf is. Heinzel heeft zijn aangiften dus goed ingevuld. De WOZ-waarde is in 2012 en de volgende drie jaren steeds Ôé¼ 0. Omdat hij nog in 2015 verhuist naar de nieuwe woning is er hypotheekrenteaftrek mogelijk.

Let op: voor een bestaande woning waarin men pas 3 jaar ná afloop van het kalenderjaar van aankoop gaat wonen, bijvoorbeeld door een ingrijpende verbouwing, is geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. De woning gaat naar Box 3. Lees ook hier
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Eigenwoningforfait

Bericht door Jean henri »

@ Schakel

Als de belastingdienst deze mogelijkheid biedt in haar software, dan heb ik geen recht van spreken. Ik ken de bewuste software nauwelijks.

Als ik echter de wetgeving erop na sla (artikel 3.112 wet IB2001) dan is er geen ruimte om te stellen dat er voor een leegstaande woning geen eigen woning forfait verschuldigd is.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Eigenwoningforfait

Bericht door schakel »

Leest u de informatie van de Belastingdienst: Nieuwe woning staat leeg of is nog in aanbouw. Lees hier
Plaats reactie