Schenking op papier + Aankoop nieuwe woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

FritsVK
Berichten: 4
Lid geworden op: za 18 jun, 2011 1:15 pm

Schenking op papier + Aankoop nieuwe woning

Bericht door FritsVK »

Graag toetsing van mijn aannames in deze constructie om bij een schenking op papier gebruik te maken van de extra verhoogde vrijstelling schenking bij aankoop huis:

Schenking op papier van ouders aan kind (mij): 52.752 EUR
Jaarlijkse rente door ouders te betalen aan mij: (52.752 * 6%=) 3.165 EUR
Jaarlijkse belastingvrije schenking van mij aan ouders: 2.111 EUR
Jaarlijke kosten ouders (eigenlijk ook schenking aan mij): (3.165 ÔÇô 2.111=) 1.054 EUR

In hetzelfde jaar:
Aankoop nieuwe woning voor: 350.000
Financiering met:
Hypotheek: 300.000
Eigen vermogen (betaald met vermogen dat ik al heb, aangezien schenking door ouders enkel op papier is): 50.000

Kan ik bij de schenking op papier gebruik maken van de extra verhoogde vrijstelling schenking bij aankoop huis van 52.752 EUR, of zal de belastingdienst eisen dat de schenking ook in dit jaar financieel moet plaatsvinden?

Update:
Nu valt mijn blik op een stuk tekst op belastingdienst.nl dat ik net blijkbaar heb gemist:
"U en uw kind kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door u en/of uw partner is betaald en door uw kind is gebruikt voor de kosten die hierboven worden genoemd."
Vraag is daarmee beantwoord.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Schenking op papier + Aankoop nieuwe woning

Bericht door Jean henri »

Je leent je ouders geld zodat zij jou dat geld kunnen schenken.

Vervolgens moeten ze (onder aan de streep) ieder jaar ruim Ôé¼ 1.000 betalen voor de schenking die ze met geleend geld hebben gedaan.

Leg eerst eens uit waarom je dit zou optuigen. Wellicht zie ik iets over het hoofd.

Overigens, als je gebruik maakt van de verhoogde vrijstelling (ervan uitgaande dat je jonger bent als 40 jaar) moet de verhoogde schenking gebruikt worden voor het aflossen van de eigen woningschuld (of aankoop woning ed) of aflossen studieschuld. Bij een schenking op papier gaat dat niet.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Schenking op papier + Aankoop nieuwe woning

Bericht door M_1 »

Als de ouders wel vermogen hebben, maar dit niet vrij is (maar bijvoorbeeld 'in de stenen'), dan kan op deze manier de toekomstige erfenis met 50.000 worden verlaagd.

Een nadeel is dat die vordering van 50.000 op je ouders ook een onderdeel van je box 3 vermogen wordt/blijft. Waar je dus jaarlijks 1,2% vrh over moet betalen. Als je gewoon zelf die 50.000 in je huis zou stoppen, heb je daar geen last van. Dat kan uiteindelijk dus best een stuk voordeliger blijken te zijn.
Plaats reactie