WOZ-waarde nieuwbouw onbekend

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

WOZ-waarde nieuwbouw onbekend

Bericht door Hugo112 »

Beste Forumgenoten,

Ik heb vorig jaar maart een nieuwbouwwoning gekocht, waarvan de bouw in juni 2014 is gestart en de woning in oktober 2014 is opgeleverd.
Alleen begrijp ik niet hoe ik die WOZ moet achterhalen voor aangifte 2014, aangezien de woning voor juni-2014 niet bestond. De gemeente verwijst mij naar de Belastingdienst. Belastingdienst komt met een hele rare constructie. Die zegt dat ik in de buurt moet kijken naar vergelijkbare woningen en daarvan de woz waarde moet overnemen? Lijkt mij toch een rare situatie of niet?

Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: WOZ-waarde nieuwbouw onbekend

Bericht door Cnorretje »

Datum van eerste bewoning invullen en 3112 om de periode te bepalen. Als waarde pak je de optelsom van de kosten grond en bouw.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: WOZ-waarde nieuwbouw onbekend

Bericht door Cnorretje »

Nog een toevoeging:

WOZ-waarde nieuwbouwwoning
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari van het voorgaande jaar zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat? Bel dan de BelastingTelefoon.
Plaats reactie