Bankspaarhypotheek huis verkopen na 3 jaar

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pieter_K
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 jan, 2015 8:17 am

Bankspaarhypotheek huis verkopen na 3 jaar

Bericht door Pieter_K »

Beste,

Ik heb een vraag mbt een bankspaarhypotheek welke eind 2012 is afgesloten. Bedrag is 247.000.

Nu wil ik weten wat de gevolgen zijn (ook fiscaal) als ik eind dit jaar mijn huis verkoop, huidige waarde zal 235.000 zijn. Hierna wil ik dan een kleiner huis kopen (Ôé¼180.000-200.000).

Momenteel een bankspaarhypotheek 100% tegen 10 jaar vaste 4,5% rente.

Wat is het beste om te doen?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Bankspaarhypotheek huis verkopen na 3 jaar

Bericht door Jean henri »

In beginsel zal je met verkoop een restschuld overhouden (zoals je opgeeft Ôé¼ 12.000 te vermeerderen met kosten van een makelaar).

Je hebt 2 optie's

(1) de restschuld (geheel of gedeeltelijk) financieren met de opgebouwde spaarwaarde. Doorgaand is dit het minst aantrekkelijke omdat je daarmee een streep zet onder de bankspaarmogelijkheid (en die is op de lange termijn financieel erg aantrekelijk) en daarnaast verlies je over de afkoopwaarde de resterende 27 jaar de renteaftrek (imputatie regeling). Het enige aantrekkelijke op dit moment is dat je de rekening belastingvrij kan afkopen (regeling vervallen tijdsklemmen).

(2) de restschuld uit eigen middelen opvangen of financieren door een externe lening (binnen of buiten de hypotheek). Bijne altijd op de lange termijn de beste oplossing

Mijn advies is beide mogelijkheden door je adviseur laten doorrekenen (let op dat de imputatie regeling wordt toegepast, veel adviseurs zijn hier minder bekend mee (klok en klepel)).
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Bankspaarhypotheek huis verkopen na 3 jaar

Bericht door Michel »

Na 3 jaar zal er vrij weinig rendement zijn. Een keus kan ook zijn om af te kopen en geen gebruik te maken van je vrijstellingen. Dus afrekenen over het rendement en dan vindt er geen imputatie plaats.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bankspaarhypotheek huis verkopen na 3 jaar

Bericht door M_1 »

Vanwege de goedkopere nieuwe woning zal de renteaftrek sowieso lager worden. In dit geval lijkt mij de vermindering van de aftrek dus niet echt een issue.

Belangrijkste lijkt mij in deze situatie dat je voldoende (eigen) geld hebt, zowel voor de restschuld als voor een deel van de kosten van de nieuwe woning. Ook als je de restschuld uit de opbrengst van het banksparen betaalt.
Plaats reactie