Rente aftrekbaar belastingdienst

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ikkepiet
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 7:32 pm

Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door Ikkepiet »

Hallo

Ik heb de volgende vraag.

Wij hebben een hypotheek aanvraag gedaan voor een tweede hypotheek echter is onze hypotheek nog niet goedgekeurd en wij dienen de aannemer te betalen. Dit willen wij doen via geld te lenen van onze ouders.

Nu is mijn volgende vraag stel dat de hypotheek wordt afgewezen. dan wil ik via een persoonlijke lening het geld aan mijn ouders terug betalen. Is de rente van deze persoonlijke lening dan aftrekbaar ?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door schakel »

Het is toegestaan (en veel toegepast) om te lenen van ouders tegen een afgesproken markconform rentepercentage, bijvoorbeeld 4%. Met 25% bandbreedte. Sinds 2013 moeten ook de familiebankleningen minimaal annu├»tair zijn, dat betekent dat er al direct (een geringe) aflossing plaats moet vinden. Ik zou een paar bladzijden met informatie over de familiebank vol kunnen schrijven. Maar ori├½nteert u zich eerst eens door bijvoorbeeld te googelen op: familiebank of familiebanklening. Het fiscale blad schrijft zo ongeveer elk jaar een artikel over deze leenmogelijkheid. Maar de laatste jaren is deze informatie vrijwel uitsluitend beschikbaar als je inlogt. Vaste punten die de revue passeren zijn: wel of niet de lening bij de notaris vastleggen (is niet verplicht ÔÇô melding bij de Belastingdienst wel) Afsluitprovisie: ja/nee. Hoe stellen we een contract op c.q. wat moet er in het contract opgenomen worden. Terugschenken door ouders: ja/nee. Dertig jaar of minder?
Lees hier en lees hier en lees hier
Ikkepiet
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 7:32 pm

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door Ikkepiet »

Mag je ook een lagere rente afspreken, want het gaat om een lening deel van 20.000 euro.

Stel ik sluit een rente van 3% af met mijn ouders en de marktconform rente is 7% is dan de 4% verschil (800 euro) een schenking.

Heb gelezen dat ouder ongeveer 5000 euro per jaar mogen schenking dus is dit geen problee

Gaarne tips hierover
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door HuisKopen2013 »

meestal wil je juist een hogere rente dan martkconform. Dit is ook wettelijk toegestaan indien je ouders "achteraan de rij" staan als schuldeisers, hier is een rechtelijke zaak van geweest (google er maar op). Bij gewone hypotheken kwam daar uit dat 6 ot 8 procent helemaal niet zo gek was.
Die rente kan je dan aftrekken van de belastingdienst, en eventueel weer terugschenken ieder jaar.

(mocht er ergens iets niet kloppen in mijn verhaal dan hoor ik het graag)
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door schakel »

@HuisKopen2013:
Je antwoord klopt helemaal.

@Ikkepiet:
Minder dan de marktconforme rente vragen is toegestaan. Er is 25% bandbreedte. Minder rente vragen kan als schenking worden gezien door de Belastingdienst. Bij een lening van Ôé¼ 20.000 zal dat geen problemen geven. Maar als de lening bijvoorbeeld Ôé¼ 300.000 is met marktconform 5% rente, terwijl er 0% wordt gevraagd, is er wel een probleem.

Handiger is het om wel rente te vragen - aftrekbaar voor de lener, als de lening aangewend wordt voor de aankoop van de woning c.q. verbouwing van de woning. De verstrekker van de lener kan eventueel (een deel) van de rente terug schenken. Als dat een schenking van ouder aan kind is, mag het belastingvrije terug te schenken bedrag zelfs Ôé¼ 5277 per jaar zijn.
Ikkepiet
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 7:32 pm

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door Ikkepiet »

Bedankt voor jullie antwoorden

Hoelang mag de looptijd van zo lening zijn, bij een persoonlijke lening is dat maximaal 10jaar
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Rente aftrekbaar belastingdienst

Bericht door schakel »

De lening moet in maximaal 360 maanden (30 jaar) afgelost worden om voor aftrek in aanmerking te koming. Minder maanden mag ook. Tevens moet de lening ten minste annuïtair zijn. Lees hier
Plaats reactie