Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Bericht door Raymond1985 »

Goedenavond,

Een aantal vragen over de volgende case:

2012 samen een woning gekocht
feb 2014 uit elkaar
maart 2014 einde samenlevingscontract
ex partner aan hypotheek bijgedragen t/m september
ex partner over maanden oktober november en december via voorlopige teruggave al geld gehad
Over 2014 keuze gemaakt hele jaar fiscaal partner te blijven.

Inmiddels sinds 31-12-2014 woning op mijn naam.

Straks aangifte ib 2014 doen.
Als fiscaal partners over dat hele jaar moet deze toch samen worden gedaan?
Hoe te berekenen wie op welke gedeelte recht heeft?
Ex partner t/m september 2014 recht op hypotheekrente aftrek, erna niet meer.
Ex partner een veel lager inkomen en dus minder afdracht belasting gedaan.

Kosten notaris en bank voor op mijn naam zetten hypotheek zijn ook aftrekbaar maar dus alleen voor mij..

Hoe is dit allemaal in goede banen te leiden?

Graag een reactie.

Alvast bedankt.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Bericht door schakel »

U bent fiscaal partners voor een deel van het jaar. U kiest voor voljaars fiscaal partnerschap. Maar dat wil nog niet zeggen dat u de aangifte gezamenlijk moet indienen. Het is natuurlijk wel zo handig de aangifte w├®l gezamenlijk in te dienen. Want bij het apart indienen van de aangifte zal er toch afstemming moeten zijn hoe de hypotheekrenteaftrek wordt verdeeld. En is er feitelijk geen verschil met het afzonderlijk indienen van de aangiften.

Uw vraag is hoe de aftrekpost verdeeld moet worden. Uw ex heeft in de laatste drie maanden van 2014 niet bijgedragen aan het betalen van rente. De teruggave over deze maanden komt haar dus niet toe. De aftrek op uw inkomen levert meer belastingteruggave op dan aftrek op het inkomen van uw ex. Fiscaal levert volledige aftrek op uw inkomen het meeste op. Maar hoe u intern dan verrekent, daar zult u samen de rekensom moeten maken. De Belastingdienst en ook ik zullen u niet gedetailleerd adviseren hoe u met deze aftrekpost het beste om kunt gaan. U zal daar zelf met uw ex in alle redelijkheid uit moeten zien te komen. En misschien moet u niet het onderste uit de kan willen hebben. Vechten om de aftrekpost leidt slechts tot verliezers.
Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Re: Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Bericht door Raymond1985 »

Als ik u dus goed begrijp kunnen we het evengoed afzonderlijk invullen.
Wel moeten we dan even bepalen wie welk gedeelte van de totaal aftrekbare betaalde hypotheekrente opvoert in zijn of haar aangifte?

Volgens is dat dan als volgt:

Totale betaalde hypotheekrente delen door 12.
Dit keer 9 en weer door 2 delen, beide 50% voor de maanden januari t/m september.
Dit keer 3 en niet door 2 delen voor de maanden oktober, november en december.

Bijvoorbeeld:
Totaal 12.000
1000 per maand x 9 maanden = 9000 delen door 2 = 4500 per persoon
1000 per maand x 3 maanden = 3000

Ik 7500
Ex 4500

Moet alleen dan nog ergens de maanden oktober november en december verrekenen want die maanden heeft ze met de voorlopige teruggave wel al geld gehad waarop ze geen recht had.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Bericht door schakel »

Er zijn vele rekensommen en (onderlinge) verrekeningen mogelijk. Uw berekening is er 1 van.
Fiscaal het gunstigst is dat alle aftrek naar u wordt toebedeeld. En daarna verrekent.

Houdt u er rekening mee dat uw ex niet Ôé¼ 4500 terugkrijgt, maar percentage schijf x Ôé¼ 4500.
Ook het eigenwoningforfait kan een rol spelen in de rekensom. Dit EWF geeft een bijtelling inkomen.
Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Re: Uit elkaar, fiscaal partnerschap en aangifte

Bericht door Raymond1985 »

Is me duidelijk.

Ja fiscaal gezien is een hoger verzamelinkomen gunstiger,
Plaats reactie