Hypotheekrente aftrek met inkomsten buitenland

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PVdB
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 dec, 2014 12:26 pm

Hypotheekrente aftrek met inkomsten buitenland

Bericht door PVdB »

Hi,

Sinds vorig jaar woon ik niet meer samen en is de hypotheek op het huis nu aangepast en staat alles op mijn naam. Mijn huidige werkgever zit in UK en ik krijg ook in GBP betaald; inkomstenbelasting wordt netjes in UK betaald en alleen opgegeven aan de NL belastingdienst (en wordt aangeduid dat er inkomstenbelasting over is/wordt betaald in UK).

Gezien mijn ex-partner een Nederlands inkomen had toen wij samenwoonden, hadden we in 2013 nog recht op hypotheekrente aftrek, 2014 zal dit niet meer het geval zijn gezien we dan geen fiscaal partner meer zijn en alles gebaseerd zal zijn op mijn UK salaris. Hoe zit dit voor mijn huidige situatie, heb ik nog recht op (enige) hypotheekrente aftrek?

Dank,
PvdB
PVdB
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 dec, 2014 12:26 pm

Re: Hypotheekrente aftrek met inkomsten buitenland

Bericht door PVdB »

Ja, woon officieel gewoon in Nederland, het is puur mijn werkgever die in het buitenland zit. Wat bedoel je met wel aftrek, maar geen teruggave? Is het 1e niet direct gelinkt aan het andere of begrijp ik het verkeerd?
PVdB
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 01 dec, 2014 12:26 pm

Re: Hypotheekrente aftrek met inkomsten buitenland

Bericht door PVdB »

Nou, dat klopt niet helemaal. Inkomstenbelasting betaal ik in de UK - ik deed/doe wel gewoon aangifte elk jaar in NL en geef mijn UK salaris op en geef daarbij aan dat er al loonbelasting over is betaald in UK zodat ik in NL dit niet nogmaals betaal en het dubbel belast wordt. In 2013 kwam het erop neer dat ik ongeveer 4000 EUR moest betalen en mijn ex-partner iets minder terugkreeg en wij samen per saldo alleen een klein bedrag moesten betalen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik wel gewoon volledig gebruik maken van hypotheekrente aftrek, waardoor dus mijn te betalen belasting minder wordt :)

Dank voor het antwoord.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Hypotheekrente aftrek met inkomsten buitenland

Bericht door schakel »

U bent woonachtig in Nederland. Dat betekent dat u over uw wereldinkomen belasting betaalt. U krijgt in Nederland aftrek van dubbele belasting. Dat betekent niet dat u geen belasting hoeft te betalen. U bent verzekerd in Nederland. En premieplichtig. Het inkomen in de eerste twee schijven bestaat voor het grootste gedeelte uit premies. Het deel inkomstenbelasting betreft maar een klein deel. Over dit kleine deel (5,10% schijf 1 en 10,85% schijf 2) krijgt u aftrek. En in de hogere schijven vindt volledige aftrek dubbele belastingen plaats.

Daarnaast heeft u ook recht op de aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek. Omdat er belasting te betalen is, is er in principe ook hypotheekrenteaftrek mogelijk. Maar is die te verzilveren? Rekent u zich niet rijk.
Voorbeeld: inkomen Ôé¼ 50.000 Zonder hypotheekrenteaftrek is er Ôé¼ 9476 inkomstenbelasting te betalen. Wordt door de aftrek dubbele belasting Ôé¼ 0. Resteert: 10.932 premies volksverzekeringen. Minus heffingskortingen wordt dat Ôé¼ 7170

Nu met de hypotheekrenteaftrek: inkomen Ôé¼ 50.000 Saldo inkomsten en aftrekposten (hypotheekrente minus EWF) is Ôé¼ 10.000 Verzamelinkomen Box 1 is Ôé¼ 40.000
De aftrek vindt volledig plaats in schijf 3. In deze schijf krijgt u al aftrek dubbele belasting. Omdat u die aftrek al krijgt, levert de hypotheekrenteaftrek feitelijk (vrijwel) niets op.

In dit voorbeeld is er inclusief hypotheekrenteaftrek Ôé¼ 5270 inkomstenbelasting te betalen, dus Ôé¼ 4206 minder. U krijgt ook maar Ôé¼ 4206 aftrek dubbele belasting. De belasting over het premiedeel wijzigt iets door de kortingen, maar niet veel. Uw verzamelinkomen is immers Ôé¼ 40.000 in dit voorbeeld en dat is hoger dan Ôé¼ 33.363 (schijven 1 en 2 Er is inclusief de hypotheekrenteaftrek Ôé¼ 6970 belasting te betalen. De hypotheekrenteaftrek heeft u slechts Ôé¼ 200 opgeleverd.

N.B: u krjgt als u in Nederland verzekerd bent ook nog een aparte aanslag Zorgverzekeringswet. Over 50.000 is deze aanslag Ôé¼ 2700 (5,4%) Over Ôé¼ 40.000 inkome is de aanslag Ôé¼ 2160 Dus Ôé¼ 540 minder
Het voorbeeld betreft de percentages / cijfers van 2014. Omdat u vorig jaar nog een fiscaal partner had, lag het allemaal iets anders. Lees: gunstiger wat betreft de hypotheekrenteaftrek.
Plaats reactie