Emigreren en koophuis

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ddm343
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 nov, 2014 7:28 pm

Emigreren en koophuis

Bericht door ddm343 »

Hallo,

Ik ga vanaf 1 januari 2015 in de USA werken waar ik ook mijn inkomsten verdien.

In Nederland heb ik een koophuis die ik nog aanhoud voor als ik tussentijds terugkeer of voor na een paar jaar, je weet het immers nooit.

Maar nu word ik verplicht gesteld om mij uit te schrijven bij de gemeente als ik langer dan 8 maanden in het buitenland woon.

Prima, maar wat voor een gevolgen heeft dit voor mijn huis? deze valt dan officieel onder de leegstandwet. Ik ben dan geen belastingplichtige meer in NL.

Krijg ik alsnog een WOZ aanslag voor komende jaren? en wat als ik het verkoop? en blijft mijn gas/water en licht doorlopen? En heeft het gevolgen ten aanzien van mijn hypotheek verstrekker?

zoals u ziet nog best veel vragen waar ik moeilijk antwoorden op kan vinden.

Ik hoop dat u/jullie mij kunnen helpen.

mvg,

Danny
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door rambagts »

Je hoef je geen zorgen te maken.
Uitschrijving uit GBA heeft geen gevolgen voor je koophuis. Je moet natuurlijk wel regelen dat de post die in je leegstaande huis binnenkomt naar je wordt doorgestuurd zodat je de rekeningen w.o. de jaarlijkse woz-aanslag tijdig betaalt. Of regel adreswijzigingen bij Gemeente, energiebedrijf, waterschap etc.

Zie ook:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s-heb.html
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door schakel »

Wie heeft u verteld dat u niet meer belastingplichtig in Nederland zou zijn? U heeft toch een eigen woning?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door rambagts »

ddm343
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 nov, 2014 7:28 pm

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door ddm343 »

Dat is me dus nogal onduidelijk.

Zodra ik me uitschrijf bij de gemeente word de belastingdienst op de hoogte gebracht en word er een 'eind afrekening' gemaakt voor eventueel niet betaalde belasting etc. Ik ben dan volgens de wet geëmigreerd.

Hoe het dan precies zit met eventuele belastingen voor mijn huis is me niet helemaal duidelijk. Moet ik jaarlijks aangifte blijven doen? en stel ik verhuur mijn huis, moet ik over de inkomsten belasting betalen in Nederland of alleen in de USA?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door rambagts »

Je kunt maar beter contact opnemen met de belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _nederland

Hier lees ik:
Bent u na emigratie nog belastingplichtig in Nederland?
U kunt na uw emigratie nog steeds belastingplichtig zijn in Nederland. Dit is het geval als u na uw emigratie inkomsten hebt waarover u in Nederland belasting moet betalen. U bent dan een buitenlands belastingplichtige. Voorbeelden van deze inkomsten zijn:

inkomsten uit een dienstbetrekking in Nederland
pensioen- of socialeverzekeringsuitkeringen die u vanuit Nederland ontvangt
inkomsten uit onroerende zaken die u in Nederland bezit

Bedenk wel dat je toestemming nodig hebt van je bank voor verhuur als er een hypotheek op je huis rust.
Verhuren is niet zonder risico (denk aan hennepkwekers).
ddm343
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 nov, 2014 7:28 pm

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door ddm343 »

wat word verstaan onder 'inkomsten uit onroerende zaken die u in Nederland bezit'? Inkomsten uit huur alleen neem ik aan. Verder zijn het natuurlijk alleen maar onkosten..
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Emigreren en koophuis

Bericht door schakel »

Als de koopwoning in box 3 valt hoeft u de huuropbrengst niet op te geven. Er wordt immers al vermogensrendementsheffing geheven over de woning. Over uw belastbaar inkomen uit vermogen betaalt u 1,2% belasting.

In tegenstelling tot wat u hierboven schrijft, bent u waaarschijnlijk vanwege uw eigen woning buitenlands belastingplichtig in Nederland.
Dit kan een formaliteit zijn, als de hypotheekschuld (bijna) even hoog is als de WOZ-waarde.
Plaats reactie