trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door chili-palmer »

Geachte l.

Ik heb een vraag over aftrek hypotheekrente .

Ik heb zelf nog recht op 20 jaar aftrek (huis gekocht in 2004)

mijn toekomstige vrouw heeft zelf al 5 jaar hypotheekrente afgetrokken.

Wat is nu fiscaal van toepassing vraag ik mijzelf af , ik neem aan dat zij nu ook recht heeft op de resterende 20 jaar .

of is het zo dat het bij het instappen (onder gemeenschap van goederen) de resterende 20 jaar van mijzelf , het reken sommetje plaats vindt.
Resterend 20 jaar - 5 jaar (al genoten aftrek) wordt dan 15 jaar resterend voor haar ?
en voor mij gewoon 20 jaar ?

iemand enig idee , want ik lees hier en daar wel wat maar kom er even niet uit .

Alvast bedankt voor de moeite.
Chili
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door Rense »

Bij trouwen in gemeenschap van goederen vallen de lusten en de lasten samen.

Dit betekent dus dat de restant renteaftrek voor beide naar 20 jaar gaat. Uw toekomstige vrouw had eigenlijk nog recht op 25 jaar (30-5) maar verliest dus eigenlijk 5 jaar door de gemeenschap van goederen.

Beide 20 jaar dus. Is overigens te omzeilen (waardoor zij toch 25 jaar aftrek kan behouden) door op huwelijkse voorwaarden te trouwen en goede voorwaarden te maken. Vraag uw notaris of financieel adviseur om advies.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door chili-palmer »

Ik heb vanmorgen met de belasting telefoon gebeld , de desbetreffende medewerker kon mij dit niet vertellen en wilde mij door verbinden met iemand die daar meer vanaf wist . na even een tijdje wachten wist deze mij te vertellen dat zij gewoon recht heeft op 25 jaar aftrek omdat ik voor 2013 al een hypotheek schuld had .

Het is wel zo dat zij al eerder mijn vriendin was , ik heb haar na 5 jaar uitgekocht en nu na weer 3 jaar te hebben samen gewoond hebben we besloten te trouwen. zij heeft dus die 5 jaar niets afgetrokken van de belasting omdat de hypotheek op mijn naam staat en blijft staan.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door Rense »

Mooi h├®, studentjes bij de belastingtelefoon.

Net zo veel kennis als hun grote baas Jeroentje Dijsselbloempje.

Gemeenschap van goederen en < 2013 (overgangsrecht) hebben niets met elkaar te maken.
chili-palmer
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 1:19 pm

Re: trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door chili-palmer »

Bedankt , ik zal eens contact opnemen met de notaris .
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: trouwen en resterende hypotheekrenteaftrek ?

Bericht door webka »

chili-palmer schreef:Bedankt , ik zal eens contact opnemen met de notaris .
Als het gaat on de renteaftrek vraag, dan kun je het zo goed aan de bakker vragen.
Plaats reactie