Hypotheekrenteaftrek met terugwerkende kracht

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Slyde
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 okt, 2014 1:34 am

Hypotheekrenteaftrek met terugwerkende kracht

Bericht door Slyde »

Beste lezer,

Ik kan op het internet eigenlijk vrij weinig informatie vinden betreffende mijn vraag dus hoop dat ik hier wat tips of advies kan inwinnen.
Ex-partner en ik zijn samen eigenaar van een woning waarin ex-partner momenteel verblijft.
De relatie is inmiddels 3 jaar geleden beëindigd en we willen nu overgaan tot het verkopen van de woning. Omdat er bij verkoop een restschuld zal ontstaan zijn we op zoek naar mogelijkheden om deze zo laag mogelijk proberen te houden.

Nu begreep ik dat het misschien mogelijk is om een akte van verdeling op te laten stellen met terugwerkende kracht, en het huis dus alsnog op naam kan worden gezet van ex-partner per datum einde relatie. Aangezien wij geen gebruik hebben gemaakt van de scheidingsregeling en ex-partner dus al 3 jaar lang de helft van de hypotheekrente aftrekt, zou dat tot gevolg kunnen hebben dat er een aanzienlijk bedrag aan belastinggeld vrijkomt als ex-partner over de afgelopen 3 jaar nu wel de volledige rente kan aftrekken. Dit bedrag zouden wij dan verrekenen zodat voor beiden de eindbalans lager uitvalt.

De vraag luidt, is een dergelijke constructie mogelijk en zal de belastingdienst hieraan meewerken?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek met terugwerkende kracht

Bericht door rambagts »

Ik vrees dat het niet mogelijke is om een woning per datum terugwerkende kracht op naam van uw ex-partner te laten zetten maar vraag ook eens advies aan een notaris of een jurist of het belastingforum.
http://www.belastingforum.nl/Forum/
Plaats reactie