Schenkingsvrijstellingsvraag

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hidde
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 1:40 pm

Schenkingsvrijstellingsvraag

Bericht door Hidde »

Wij zijn voornemens om:
- een bestaande woning op een grote kavel van ~60m x ~60m te gaan kopen met 3 particulieren,
- het huidige huis volledig te slopen,
- de kavel te splitsen in 3 kavels en vervolgens 3 vrijstaande huizen te bouwen.

Om dit te kunnen doen willen wij gebruik maken van de verhoogde schenkingsvrijstelling van EUR 100k. Anders wordt het voor ons niet haalbaar.
Nu weet ik dat de regeling per 31 december 2014 afloopt.
Ik weet echter niet of wij voor die tijd al deze bestaande woning+kavel gaan kopen.
Vraag 1: Is het noodzakelijk dat wij dit jaar nog de woning+kavel te kopen om gebruik te kunnen maken van de schenkingsvrijstelling van EUR 100k?
Vraag 2: Wordt een dergelijke constructie nog steeds gezien als het kopen van een bestaande woning of als nieuwbouw? Ik las namelijk vandaag het volgende artikel:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/huis-h ... aign=email

Alvast bedankt voor de antwoorden!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Schenkingsvrijstellingsvraag

Bericht door rambagts »

Belastingdienst vermeldt op website:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gen_woning

Voorwaarden vrijstelling voor verwerving eigen woning

De ontvanger mag gebruikmaken van de tijdelijk verruimde vrijstelling van Ôé¼ 100.000 als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

De schenking is gedaan onder de opschortende voorwaarde dat de ontvanger de schenking heeft gebruikt voor het verwerven van een eigen woning.
Dit betekent dat er pas sprake is van een schenking, op het moment dat de akte van levering is getekend bij de notaris.
U en de ontvanger kunnen schriftelijk aantonen dat de schenking daadwerkelijk door u is betaald en door de ontvanger is gebruikt voor het verwerven van een eigen woning.

Om kavel te kopen ben je dus afhankelijk van de snelheid van handelen van de andere 2 kopers en of verkopers voor 31/12 willen of kunnen transporteren.
Vraag advies aan een notaris!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Schenkingsvrijstellingsvraag

Bericht door Rense »

Er is misschien een escape.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gen_woning

Let wel goed op, er moet sprake zijn van verbetering van de woning. Wellicht kun je het deel kopen waar nu de woning op staat.
Hidde
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 1:40 pm

Re: Schenkingsvrijstellingsvraag

Bericht door Hidde »

Kan het slopen van een huis en er vervolgens 3 nieuwe huizen neer te zetten worden gezien als "verbetering van de woning" of "verbouwing".
Lijkt me niet toch?
Ik denk dat het daarom noodzakelijk is om de aankoop nog dit jaar te realiseren, anders wordt het een lastig verhaal denk ik.

Hoe zien jullie dit?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Schenkingsvrijstellingsvraag

Bericht door rambagts »

Ik zou advies vragen aan jullie notaris. Slopen is geen woningverbetering lijkt me. Verder moeten, naar ik aanneem, de kavels eerst gesplitst worden waarna er pas gebouwd kan worden (aannemende dat er al bouwvergunningen zijn verstrekt). Zonder bouwvergunning houdt alles op (lijkt me).
Als notaris positief adviseert zou ik zijn advies wel afstemmen met de belastingdienst of nog beter met een ambtenaar van Min. van Financien. Het lijkt me een lastige zaak mede gelet op de erg korte tijd tot eind dit jaar.
Plaats reactie