Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Edwindb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 sep, 2014 6:24 pm

Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door Edwindb »

Ik heb een vraag over hypotheekrenteaftrek bij een ongelijke eigendomsverhouding. Op internet is weinig informatie over het onderwerp te vinden. Wellicht gebruik ik niet de juiste bewoording. Uit de beschikbare informatie ben ik tot de onderstaande conclusie gekomen, deze wil ik hier graag toetsen.

Mijn vriendin en ik willen een huis kopen waarbij ik 75% financier met een hypotheek en zij met een persoonlijke lening op onroerend goed van haar ouders 25%.

Klopt het dat wanneer wij de eigendomsverhouding vast leggen op 75/25 wij beiden de volledige rente kunnen aftrekken over onze leningen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door rambagts »

Klopt het dat wanneer wij de eigendomsverhouding vast leggen op 75/25 wij beiden de volledige rente kunnen aftrekken over onze leningen
Antwoord:
Jij mag de rente over bedrag van 75.000 aftrekken en je vriendien de rente over 25.000.

Maar pas wel op:
Als jullie allebei de hypotheekacte ondertekenen (hoofdelijke aansprakelijkheid) is er een risico dat je vriendin voor de gehele hyp. schuld opdraait als jij je verplichtingen niet meer na kan- of wilt komen. Dus adviseer je vriendin dat ze niet de hypotheekacte ondertekent!
Edwindb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 sep, 2014 6:24 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door Edwindb »

De reden om de kosten op deze manier te verdelen is dat mijn vriendin een aanzienlijke studieschuld heeft. Met deze kostenverdeling hebben we beiden nog een ruim besteedbaar inkomen.

Ik zou ook graag realiseren dat ik niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor haar studieschuld.

Uit het schema begrijp ik dat mijn vriendin en ik fiscaal partner worden omdat we samen het eigendom van het hoofdverblijf zullen hebben. Wat dus denk ik ook betekent dat ik hoofdelijk aansprakelijk wordt voor haar studieschuld.

Dan zouden we ook in een samenlevingscontract vast moeten leggen dat wij elk aansprakelijk zijn voor de eigen schulden?

Sowieso zal ik nog uitgebreid advies inwinnen bij de notaris. Het vooronderzoek blijkt al lastig genoeg.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door rambagts »

Fiscaal partnerschap kan nadelig uitpakken voor de studieschuld. DUO zal aflossingsverplichting voor je vriendin dan baseren op jullie beider draagkracht met mogelijke fors hogere maandelijkse aflossingstermijnen.

Notaris is juiste weg maar vraag vooral ook advies aan een belastingdeskundige. Er kleven dus voor- en nadelen aan een eventueel fiscaal partnerschap.

zie ook:
http://blog.rente.nl/lenen/samenwonen-en-schulden
Samenwonen en studieschuld

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) berekent de maandelijkse aflossing van de studieschuld op basis van het gezamenlijke inkomen als je toeslagpartners of fiscaal partners bent. Dat ben je als je samenwoont en een samenlevingscontract hebt en/of als er een kind op hetzelfde adres staat en/of als je samen huurtoeslag aanvraagt.

Ontving de partner met studieschuld al studiefinanciering ontving v├│├│r 1 september 2009? Dan kan deze een verzoek indienen om het inkomen van de partner buiten beschouwing te laten bij berekenen van de maandelijkse aflossing. Maar dan duurt de aflossingsperiode wel langer.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door webka »

Er wordt de suggestie gwekt alsof fiscaal partnerschap een keuze is.
Dat is niet zo. In deze casus is het klip en klaar dat wanneer ze de woning gezamelijk kopen ze ook fiscaal partner worden.
Jij mag dan 100% van de hypotheekrente aftrekken, of andersom.

Daarnaast is er geen bank die zal accepteren dat de vriendin niet meetekent op de hypotheekakte.

Daarnaast staat fiscaal partnerschap geheel los van hoofdelijk aansprakelijkheid van de studieschuld. Ze gaan niet trouwen of een geregistreerd partnerschap aan in gvg.
Anders verwoord, jij wordt nooit aansprakelijk voor de studieschuld enkel omdat je samen met haar een huis aankoopt. Werl is het inderdaad zo dat de aflosverplichting voor je vriendin wordt vergroot.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek bij ongelijke eigendomsverhouding

Bericht door rambagts »

Dat is niet zo. In deze casus is het klip en klaar dat wanneer ze de woning gezamelijk kopen ze ook fiscaal partner worden.
Webka:
Klopt helemaal (had ik niet even aan gedacht).
Daarnaast is er geen bank die zal accepteren dat de vriendin niet meetekent op de hypotheekakte.
Klopt. Maar ik zou (als ik zijn vriendin was) nooit onder die voorwaarden meetekenen.

Advies: Huur een woning. Als jullie relatie stand houdt overweeg dan koop op 50-50 basis waarbij jullie samen de rente en aflossing betalen (over de hypotheek + persoonlijke lening) en samen de meerwaarde (of onderwaarde) kunnen verdelen als de relatie onverhoopt uit gaat en laat dit goed beschrijven in jullie samenlevingsovereenkomst om ook de lening van ouders van vriendin veilig te stellen.
Plaats reactie