belastingaftrek na scheiding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pbraas
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 sep, 2014 5:35 pm

belastingaftrek na scheiding

Bericht door pbraas »

Mijn vrouw en ik gaan per 1 januari gescheiden wonen (niet scheiden). Mijn vrouw koopt een ander huis en neemt daarvoor een nieuwe hypotheek. Ik blijf achter in ons 2 onder 1 kaphuis en koop mijn vrouw uit. Het uitkopen kan onderling - met spaargeld - worden geregeld. Er hoeft geen nieuwe lening te worden genomen.

Wij hebben momenteel 2 spaarhypotheken. Een van 93.000 die is afgelost in april 2021 en ├®├®n van 99.000 die is afgelost in augustus 2028. Beide lopen via de FBTO, althans de verzekering. De hypotheek is van Achmea. Er is geen aparte overlijdensverzekering. Deze zit in het product.

Qua inkomen mag ik beide hypotheken overnemen -op mijn naam zetten - en waarschijnlijk gaat de bank daar ook mee akkoord. De enige vraag waar ik mee zit is: gaat de belastingdienst dat ook accepteren, dus dat de situatie bij het oude blijft en dat ik hetzelfde bedrag, zoals nu, mag blijven aftrekken.

De consumentenbond schrijft het volgende:
De Consumentenbond pleit er samen met Vereniging Eigen Huis voor dat een partner die gaat scheiden de keuze heeft zijn of haar recht op de bestaande eigenwoningschuld over te dragen aan de partner die in het huis blijft wonen. Deze achterblijvende partner behoudt dan de volledige bestaande schuld en recht op de volledige hypotheekrenteaftrek zoals die in de oude situatie ook bestond. Hierdoor blijven de maandlasten voor het huis gelijk en hoeven gescheiden huizenbezitters niet noodgedwongen hun huis te verkopen met het risico van een restschuld. De vertrekkende partner doet in dat geval afstand van het overgangsrecht. Dat betekent dat hij of zij bij de aankoop van een nieuw huis de nieuwe hypotheek volledig annuïtair moet gaan aflossen.


Vast bedankt voor de reactie.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: belastingaftrek na scheiding

Bericht door schakel »

1. De hypotheekrente die uw vrouw moet betalen over de nieuw te kopen woning is niet aftrekbaar. Fiscale partners met ieder een eigen woning mogen slechts de betaalde rente van 1 woning in de aangifte opnemen.

2. Zoals de zaken er nu voorstaan, is er weinig kans dat de voorstellen van Eigen Huis zoals hierboven beschreven op korte of wat langere termijn aangenomen worden. Maar uw situatie is anders. Als de bank akkoord gaat en de twee hpotheken voor het gedeelte van de bestaande leningen partner op uw naam komen te staan, bent u verplicht dit gedeelte annuïtair (of lineair) af te lossen om recht te behouden op volledige hypotheekrenteaftrek. U valt voor de hoogte van dit leningdeel onder de regelgeving die geldt vanaf 1 januari 2013.

Bij scheiding kan de vertrekkende partner ontslagen worden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Omdat u getrouwd blijft zal daar waarschijnlijk geen sprake van kunnen zijn. Lees hier
Misschien dat de hypotheekadviseurs op dit forum u nog aanvullende informatie kunnen verstrekken.
Plaats reactie