Wat is tijdelijke verhuur?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

BasdeVries
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 sep, 2014 3:48 pm

Wat is tijdelijke verhuur?

Bericht door BasdeVries »

Mijn excuses als deze vragen al vaker gesteld zijn maar dat kon ik op het forum niet zo snel terugvinden.

Zelf heb ik een deel van mijn woning met toestemming voor een deel verhuurd. Dit is vanaf 1-03-2013. Nu heb ik dit volgens het aangifteprogramma exact zo ingevuld zoals zij dat wensen (dus ook een deel van de WOZ waarde berekend). Daar het programma zegt dat het alleen telt als ik mijn woning (deels) verhuur vanaf 01-03-2013. Ik kon toen 'Nee'invullen op de vraag of ik de woning verhuurde. Apart.

Nu ben ik zelf heel bang dat ik ondanks het feit dat ik precies de instructies van de aangifte heb ingevuld, ik toch wat heb gemist. Ik krijg in mijn situatie hierdoor zelfs geld terug en dat verbaast me enigzins.

Bij voorbaat dank,
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Wat is tijdelijke verhuur?

Bericht door schakel »

Voor een goede beantwoording van uw vraag is het noodzakelijk dat uw situatie goed in beeld is. Beschrijving:
U heeft uw eigen woning per 1 maart 2013 gedeeltelijk verhuurd. U woont echter zelf ook nog in uw woning. De verhuur van een deel van uw woning valt niet onder de kamerverhuurvrijstelling van maximaal Ôé¼ 4627 per jaar met behoud van de volledige hypotheekrenteaftrek. D.w.z. U heeft meer huuropbrengsten in 2013 ontvangen dan Ôé¼ 4627.

De huuropbrengst is belastingvrij / hoeft niet opgegeven te worden. Vanaf 1 maart 2013 valt het verhuurde deel van uw woning in Box 3.
Stel dat de WOZ-waarde van uw woning Ôé¼ 200.000 is en dat u 60% van uw woning verhuurt. Hoe moet de belastingaangifte op dit punt ingevuld worden.

Bij: eigen woning waarin u (tijdelijk) niet woonde vult u in: NEE.
Bij: Eigenwoningforfait voor uw hoofdverblijf vult u het volgende in:
Postcode // Periode 01-01 t/m 28-02 // WOZ-waarde Ôé¼ 200.000 // EWF Ôé¼ 116
Postcode // Periode 01-03 t/m 31-12 // WOZ-waarde Ôé¼ 80.000 // EWF Ôé¼ 361 (40% ÔÇô uw deel)

Bij aftrekbare hypotheekrente vult u een evenredig deel in van de betaalde en aftrekbare rente:
2/12 x jaarrente (maanden januari + februari) + 40% x (10/12 x jaarrente)

N.B: u schrijft:
Zelf heb ik een deel van mijn woning met toestemming voor een deel verhuurd. Dit is vanaf 1-03-2013. Nu heb ik dit volgens het aangifteprogramma exact zo ingevuld zoals zij dat wensen (dus ook een deel van de WOZ waarde berekend). Daar het programma zegt dat het alleen telt als ik mijn woning (deels) verhuur vanaf 01-03-2013. Ik kon toen 'Nee' invullen op de vraag of ik de woning verhuurde. Apart
Door hier NEE in te vullen is er sprake van een andere situatie, niet zijnde verhuur, bijvoorbeeld dat de woning voor dit deel in Box 3 zit.

Dan is er nog het Box-3 verhaal:
Voor 2013 zijn er geen gevolgen omdat per 1 januari 2013 de woning nog volledig in Box 1 zat. Maar per 1 januari 2014 telt 60% van de WOZ-waarde wel mee als bezit, dus in het voorbeeld Ôé¼ 120.000 De bezitting geeft u aan in Box 3 bij overige / andere onroerende zaken (niet uw hoofdverblijf) Een eventuele resterende schuld mag u bij schulden opnemen. Uiteraard weer een evenredig deel: in het voorbeeld 60% Maar dit deel van de belastingaangifte komt pas in belastingjaar 2014.

N.B: omdat u de woning feitelijk niet tijdelijk verhuurt mag u op de WOZ-waarde de leegwaarderatio toepassen (vermindering WOZ-waarde. Hier alleen de informatie van de Belastingdienst. Als u vragen heeft hierover horen we dat t.z.t. wel. Lees hier
Plaats reactie