woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

THX-UltraII
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 1:09 pm

woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door THX-UltraII »

Mijn vrouw en ik gaan scheiden. Zoals het er op dit moment naar uit ziet zal het voor mij mogelijk zijn de woning over te nemen. Aangezien het allemaal nog wel even lijkt te gaan duren voordat we daadwerkelijk zijn gescheiden heb ik contact opgenomen met mijn hypotheekverstrekker om na te vragen of het mogelijk is om 'ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid' voor mij ex-partner in gang te zetten ondanks dat de scheiding nog niet rond is. Dit is volgens mijn bank (DirectBank) geen enkel probleem. Mijn advocaat zegt dat dit helemaal niet kan omdat als de woning nu op mijn naam zou komen te staan en we nog niet officieel zijn gescheiden zijn mijn ex-partner weer vanzelf aanspraak kan maken op de helft van het huis omdat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Ter info: mijn ex-partner wil meewerken hieraan (dat ik de woning nu al over zou nemen) en is ook al uitschreven van ons oude adres. Tevens draag ik ook al de volledige lasten van de maandelijke hypotheek en andere zaken in en om het huis. Ik heb mijn advocaat gezegd dat we dan toch contractueel eea kunnen overeenkomen waarin we specifiek vermelden dat de woning na goedkeuring van de bank niet meer onder de gemeenschap van goederen valt maar volledig aan mij is toebedeeld. Zij zegt dat dit niet kan. Ik blijf hier mijn twijfels bij houden. Advies is dus welkom....... thxz
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door rambagts »

Ik zie het probleem niet zo.
De bank kan de aanvraag zoals u schrijft vast in gang zetten en u de uitkomst mededelen. Deze uitkomst neemt de advocaat dan mee in het echtscheidingsconvenant. Nadat de echtscheiding officieel is kunt u het verder regelen met de bank.

zie ook:
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/echt ... enant.html
THX-UltraII
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 1:09 pm

Re: woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door THX-UltraII »

vonnes = vonnis

Topic beter lezen:
Mijn bank heeft dus al mede gedeeld dat de woning zonder convenant gewoon overgezet kan worden op mijn naam
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door rambagts »

Laat je advocaat dan even contact opnemen met de bank en dan komt het wel goed.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door HJV »

THX-UltraII schreef:vonnes = vonnis

Topic beter lezen:
Mijn bank heeft dus al mede gedeeld dat de woning zonder convenant gewoon overgezet kan worden op mijn naam
Bank is enkel geintresseerd in poen hoe! dat maakt ze geen ene malle moer uit.
Toezeggingen van de bank kunnen wel eens tegenstrijdig zijn met de wet_echtscheiding_
Je advocaat heeft het bij het rechte eind en waarom jij zijn advies niet opvolgt is voor mij een raadsel, je betaalt voor iets_naar de wet gemeten de juiste route_en gaat dan op de tour om de boel om te buigen.

Eerst scheiden zodat geen ander _je ex_ aanspraak maakt op bezit in gemeenschap en dan pas zaken afhandelen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: woning op naam VOOR scheiding is uitgeproken mogelijk?

Bericht door Rense »

Je hebt denk ik je bank niet helemaal goed begrepen.

Uiteraard kan e.e.a. nu al in gang worden gezet. Het kan echter pas afgehandeld worden nadat de akte van verdeling is getekend. Om een akte van verdeling op te laten maken zal de bank onder andere om de volgende stukken vragen:
** Echtscheidingsconvenant
** Beschikking van de rechtbank
** Inschrijving van de echtscheiding bij de burgerlijke stand

Zolang deze stukken er niet zijn kan je de woning niet alleen op jouw naam zetten en kan je ex dus geen hoofdelijk ontslag worden verleend.

Omdat je ex wil meewerken en de woning vaak het grote struikelblok is in een echtscheiding lijkt het mij niet logisch dat e.e.a. heel erg lang gaat duren. Dus als zij er vanaf wil zal ze mee moeten werken en dan kan e.e.a. binnen twee maanden zijn geregeld.
Plaats reactie