Rente aftrek 2e woning scheiding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LisetteK
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 sep, 2014 8:35 pm

Rente aftrek 2e woning scheiding

Bericht door LisetteK »

Hallo, Al 5 jaar staat onze oude woning te koop en door de financiële ellende gaat het erg slecht met onze relatie. Sinds vorige maand ben ik daarom terug gegaan naar onze oude woning. Ik vraag me nu af of de hypotheek rente van de oude woning nu wel aftrekbaar is, nu ik weer daar ingeschreven sta.
Weet iemand hier op dit forum hoe dit zit?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Rente aftrek 2e woning scheiding

Bericht door schakel »

U bent terugverhuisd naar uw oude woning. U heeft zich op dit adres ingeschreven. De oude woning wordt daarmee uw hoofdverblijfplaats.
Als u getrouwd bent of geregistreerd partners van elkaar bent, wordt u als fiscaal partners gezien. Dit heeft tot gevolg dat slechts ├®├®n van de twee woningen als eigen woning in aanmerking komt voor de renteaftrek. U kunt ervoor kiezen welke woning de hypotheekaftrek heeft. Dat zal ├│f de woning met de hoogste hypotheekschuld zijn en/of de woning die (vanwege inkomen) de hoogste aftrek geeft.

Als u niet bent getrouwd hebt u de keuze of u als fiscale partners aangemerkt wil worden (voor het gehele jaar) of niet. Kiest u ervoor dat u voor een deel van het jaar fiscaal partners van elkaar was (het deel dat u samenwoonde) en voor het andere deel niet, dan kunt u beiden opteren voor de eigenwoningregeling en de hypotheekrente in aftrek brengen. Ieder moet dan zijn eigen woning als hoofdverblijf gebruiken. Kiest u voor voljaars fiscaal partnerschap, dan kan slechts ├®├®n van de twee woningen voor de eigenwoningregeling in aanmerking komen.

Voor het jaar dat u volledig apart woont (mogelijk volgend jaar) geldt dat gehuwden en geregistreerde partners fiscaal partners van elkaar blijven. En de hypotheekrenteaftrek slechts voor 1 van de 2 woningen geldt. Als u ongehuwd bent, is de hypotheekrenteaftrek voor beide woningen van toepassing. Al u beide de twee woningen gezamenlijk in eigndom hebt, is het belastingtechnisch wat lastig om de aangifte goed in te vullen. U doet er verstandig aan om hulp hierbij te vragen.
Lees ook: hier
Plaats reactie