overdrachtsbelasting garage.

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

overdrachtsbelasting garage.

Bericht door cris-999 »

Ik zit met een vraag,
Ik woon in een huis in een woonblok met daarin 18 woningen en daar bijhorende 18 garages. Echter nu wil ik een garage kopen, die bij het volgende woonblok hoort.

Betaal ik nu 2% of 6%?
En moet ik over dit eigendom vermogenbelasting betalen?

Ik heb het vermoeden 6% omdat het niet in mijn woonblok ligt, maar vind dit ergens wel heel krom.
Als ik een garage achterin mijn eigen blok koop, is de afstand naar de garage hetzelde (100mtr) en het doel van de garage is ook gelijk(opslag spullen en parkeren auto).
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: overdrachtsbelasting garage.

Bericht door rambagts »

Helaas: 6%

Bron
beleidsbesluit van min. van Financiën van 1-7-2011: BLKB 2011/1290M

3.1. Ondergrond, tuin en andere aanhorigheden
De ondergrond en de tuin behoren tot de woning. Tot de woning behoren ook aanhorigheden zoals garages, schuren, serres, aan- en uitbouwen, tuinhekken en dergelijke die zich bevinden op hetzelfde perceel als de woning. Een garage die tot hetzelfde gebouwencomplex als de woning behoort, wordt ook tot de woning gerekend.

Dus als je garage buiten je woonblok ligt heb je dus pech. Je zou ook kunnen gaan verhuizen naar een apt. boven het woonblok waar de garage ligt dan betaal je 2% belasting i.p.v. 6%.

Als je vermogen (bezittingen minus schulden) boven de vrijstelling ligt betaal je vermogensbelasting. Het maakt dan niet uit of je geld op je bankrekening staat, in een huis of garage wordt geïnvesteerd of in een oude sok wordt bewaard.
Plaats reactie