Hypotheekrenteaftrek bij geerfde woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rmi123
Berichten: 2
Lid geworden op: za 09 aug, 2014 7:04 am

Hypotheekrenteaftrek bij geerfde woning

Bericht door rmi123 »

We hebben een woning geerfd met een een kleine resterende hypotheek (EUR 90.000). We willen ons eigen huis verkopen en naar het geerfde huis verhuizen, waarbij er een overwaarde van ca EUR 125.000 vrijkomt. Onze huidige hypotheek willen we overzetten naar de geerfde woning, en hiervan de hypotheek op het geerfde huis aflossen, verbouwing financieren en de erfbelasting betalen. Hoewel het geerfde huis dan in Box 1 zal vallen, is het mij niet duidelijk of ik de hypotheekrente kan blijven aftrekken. In het slechtste scenario zou ik de overwaarde van mijn huidige woning moeten gebruiken om de hypotheek van de geerfde woning af te lossen, en blijft er zelfs helemaal geen hypotheekrenteaftrek over. Wat is hier van toepassing ? Advies wordt zeer gewaardeerd!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Hypotheekrenteaftrek bij geerfde woning

Bericht door schakel »

Als u een andere woning gaat betrekken en uw eigen woning verkoopt vindt er een zogenaamde vervreemding plaats. Daardoor treedt de bijleenregeling in werking. Hierbij is niet bepalend wat u erft, maar wat de overwaarde bij verkoop is van uw huis. Dit is Ôé¼ 125.000 schrijft u. In principe is de eerste Ôé¼ 125.000 van uw nieuw af te sluiten hypotheek niet aftrekbaar. Verbouwingskosten mogen op de overwaarde in mindering worden gebracht evenals bijvoorbeeld verkoopkosten.
Zolang uw huis leeg te koop staat is de rente nog aftrekbaar gedurende het lopende jaar en de twee jaren erna. Als u uw huis dit jaar nog te koop zet is dat 2014 en de volgende drie jaren.
Laatst gewijzigd door schakel op ma 18 aug, 2014 5:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
rmi123
Berichten: 2
Lid geworden op: za 09 aug, 2014 7:04 am

Re: Hypotheekrenteaftrek bij geerfde woning

Bericht door rmi123 »

Hartelijk dank voor de reactie, helder verhaal.
Plaats reactie