Aftrek 2 woningen; 1=bewoond 1=leeg&tekoop

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Peter75
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 jul, 2014 2:59 pm

Aftrek 2 woningen; 1=bewoond 1=leeg&tekoop

Bericht door Peter75 »

Goededag,

Zoals de de titel al zegt ben ik in de situatie dat ik een nieuw huis heb gekocht en het oude nog te koop staat.
Het oude huis staat leeg, wordt niet verhuur en is te koop aangeboden via een makelaar.

Ons nieuwe huis wordt door ons bewoont.

Van ons oude huis krijgen we iedere maand een teruggaaf en op het eind van jaar nog een deel (de andere helft)
Van ons nieuwe huis heb ik helemaal nog geen teruggaaf gezien.

Kunnen we dit ook maandelijks instellen?

Alvast bedankt voor de hulp!
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Aftrek 2 woningen; 1=bewoond 1=leeg&tekoop

Bericht door HJV »

Peter75 schreef:Van ons nieuwe huis heb ik helemaal nog geen teruggaaf gezien.
Is deze aangevraagd bij de belastingdienst? Zo ja en wanneer
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Aftrek 2 woningen; 1=bewoond 1=leeg&tekoop

Bericht door schakel »

U kunt uw Voorlopige Aanslag 2014 (voorlopige teruggaaf) wijzigen.
Bij hoofdverblijf vult u de WOZ-waarde van uw huidige woning in.

Bij: eigenwoningforfait in bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij verhuizing vult u Ôé¼ 0 in. De oude leeg en te koop staande woning is immers niet meer uw hoofdverblijf.

Bij aftrekbare rente eigen woning vult u het verhoogde bedrag in. Dus de rente van de oude + de nieuwe woning. Omdat het een voorlopige teruggaaf is hoeft u niet tot op de euro nauwkeurig te calculeren. Blijft u met uw schatting aan de voorzichtige kant. Dan is het risico van achteraf terugbetalen er niet.

Bijzondere situaties / te verrekenen bedragen kunt u invullen, maar hoeft niet. De Belastingdienst past automatisch aan. En geeft u een verhoogde voorlopige aanslag voor de resterende maanden van het jaar.
Plaats reactie