polis instorting fiscaal probleem?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

michael21
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 09 sep, 2013 3:24 pm

polis instorting fiscaal probleem?

Bericht door michael21 »

Situatie als volgt:

huidige hyp 198,5K
waarde KEW beleggingspolis 19.5K, = verpand aan hypotheekverstrekker

Ik ga ivm een scheiding een nieuwe hypotheek sluiten voor een lager bedrag: 190K
Polis is aan mij toebedeeld en er vindt geen uitkoop plaats.

De huidige hypotheekverstrekker geeft de polis niet eerder vrij dan dat de volledige hypotheek is ingelost.(logisch)

Ik had zo gedacht om het als volgt te doen:
Ik leg eigen geld in om nieuwe hypotheek te laten passeren voor die 190K en laat daarna de opbrengst van de polis aan mijzelf uitbetalen.
Nu geeft een collega van mij aan dat ik een fiscaal probleem kan krijgen door een KEW polis aan mijzelf uit te laten keren ipv aan de hypotheekverstrekker, klopt dit en zo ja, wat kunnen de fiscale consequenties zijn?
michael21
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 09 sep, 2013 3:24 pm

Re: polis instorting fiscaal probleem?

Bericht door michael21 »

Tukker schreef:Je collega heeft gelijk.
Verder lijkt het me geen groot probleem. Je nieuwe financier laat je af vast een ppandakte tekenen
en regels dat verder rechtstreek. Taak van je adviseur, dus daar kun je je melden om dit op te lossen.
Heb je al eens kritisch naar de beleggingspolis gekeken?
De bedoeling is dat er ook een andere vorm van hypotheek gesloten gaat worden, de verdeling is nu 100K beleggingshypotheek en 98.5K AV
Hypotheek gaat worden 125K annuïteiten en 65K AV
Is die pandakte dan nog nodig?

Welke fiscale consequenties zijn er precies?
Ik denk dat de totale inleg bijna net zo hoog is als de waarde van de polis momenteel.
Plaats reactie