Uit elkaar wat nu te doen?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Delinda01
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jun, 2014 6:54 pm

Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door Delinda01 »

Mijn ex en ik zijn sinds juni dit jaar officieel uit elkaar.
We woonden ongetrouwd samen in een koopwoning met een samenlevingscontract.
Ex blijft in de koopwoning en heeft al een nieuwe hypotheek.
We waren 50/50 eigenaar van de woning.

Echter zit ik nog steeds met enkele vraagtekens.
Volgens de belastingdienst hoef ik geen voorlopige teruggaaf te wijzigen omdat deze alleen op mijn ex naam werd gestort (wel onze gezamenlijke rekening). Kan dit wel? We waren toch ook samen eigenaar?
Ik hoefde nooit aangifte te doen omdat we dit altijd samen deden als fiscaal partners.

Nu ben ik benieuwd wat ik volgend jaar in moet voeren bij de aangifte.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar nog een eigen huis kopen, dus het lijkt me beter om dan niet het hele jaar ons als fiscale partners te laten beschouwen?
En moet ik gewoon mijn eigen deel woningforfait etc. invullen tot juni ?

Doordat mijn ex meer verdiend ben ik bang dat ik hierdoor flink moet betalen volgend jaar of zie ik dit verkeerd?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door schakel »

U kiest in voor 2014 voor gescheiden aangifte. Maar omdat u fiscaal partners bent zal de Eigen Woning in beide aangiften moeten worden opgenomen. Wat betreft het Eigenwoningforfait: de woning was in de eerste maanden van 2013 uw hoofdverblijf. U geeft bij: eigenwoningforfait voor een woning waarin u (tijdelijk) niet woonde deze periode aan en ook het eigendomspercentage van 50%.

Bij betaalde hypotheekrente geeft u aan wat uw deel van de hypotheekrente betaling is geweest. Als u niets betaalde is er geen aftrek mogelijk. U zult met name de invulling van dit punt met uw ex partner moeten bespreken. Als u geen hypotheekrenteaftrek heeft krijgt u een bijtelling inkomen vanwege het Eigenwoningforfait. Maar heel veel te betalen belasting zal dat niet zijn. Afhankelijk van de waarde van de woning circa Ôé¼ 100 of iets meer.

Als u wel een deel van de hypotheekrente hebt betaald, heeft u natuurlijk recht op een deel van de belastingteruggave. Hierbij is het wel zo dat aftrek op het hogere inkomen van uw ex partner meer teruggave oplevert. U zult daar beiden uit moeten komen. De Belastingdienst bemoeit zich niet met de verdeling van de aftrek.
Delinda01
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jun, 2014 6:54 pm

Re: Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door Delinda01 »

Dank voor de duidelijke reactie.
Mocht ik dit jr. weer een eigen huis kopen, kunnen we er dan nog voor kiezen gezamenlijk aangifte te doen of wordt dit een ingewikkeld verhaal?

Ook zaten we afgelopen jr. met ons spaargeld boven de toegestane hoeveelheid belastingvrij vermogen.
Hoe gaat dit bij de aangifte van volgend jaar geteld worden mochten we apart aangifte doen.
Is het dan een kwestie van het spaargeld delen door 2 en dat bedrag wat boven het belastingvrije vermogen per persoon ligt komt bij ieder voor rekening?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door schakel »

U kunt voor belastingjaar 2014 (aangifte voorjaar 2015) ervoor kiezen gezamenlijk aangifte te doen.
Daarin kan ook de eventueel door u nieuw aan te kopen woning worden meegenomen.

Het vermogen Box 3 (spaargeld) kunt u verdelen zoals u wilt. Maar hoe de verdeling ook gedaan wordt: er moet 30% over 4% belasting over het spaargeld boven de vrijstellingsgrens van Ôé¼ 42.378 worden betaald. (dus 1,2%) De verdeling kan 50/50 zijn, maar ook anders. De hoogte van de te betalen belasting Box 3 staat geheel los van het inkomen Box 1.

Voorbeeld: u heeft Ôé¼ 50.000 spaargeld boven de vrijstellingsgrens. Er moet Ôé¼ 600 Box 3 belasting worden betaald. U kunt dat keurig verdelen: Ôé¼ 300 / Ôé¼ 300 maar een andere verdeling is ook goed mogelijk.
Delinda01
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 jun, 2014 6:54 pm

Re: Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door Delinda01 »

Ok de situatie nu;

Half juni 2014 uit elkaar. Samenlevingscontract en eigen woning 50% eigenaar.
In juni ook uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen en de woning verlaten.

De rente die ik betaald heb vul ik nu voor 25% van het totaalbedrag in. Ieder 50/50 (ik voor een half jaar)
Het eigenwoningforfait vul ik 50% in tot juni 2014.
Echter wat vul ik in bij de genoten voorlopige teruggaaf?
Het maandbedrag delen door 2 en dan x 6?

Deze stond trouwens alleen op mijn ex naam maar wij vulden altijd als fiscaal partners de aangifte in.Dit wilde hij nu liever apart doen en mij lijkt als ik ook meebetaald heb aan de rente ik ook in moet vullen dat ik al een deel voorschot gehad heb van de hra.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Uit elkaar wat nu te doen?

Bericht door schakel »

Wat u schrijft lijkt geen gekke berekening. Maar overlegt u met uw ex. Want uw aangiften gaan gescheiden.
Stelt dat de VA2014 in totaal Ôé¼ 3600 (12 x Ôé¼ 300) U vult volgens uw plan: 6 maanden x Ôé¼ 150 in, dus Ôé¼ 900.
Uw ex zal dan Ôé¼ 2700 als ontvangen Voorlopige Teruggaaf moeten invulen. De Belastingdienst is niet ge├»nteresseerd in HOE u samen de VA verdeelt, maar wil uitsluitend de Ôé¼ 3600 reeds uitbetaalde teruggaaf (in dit voorbeeld) verrekenen.
Plaats reactie