Wat nu met de KEW?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

missle
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 mei, 2014 9:48 pm

Wat nu met de KEW?

Bericht door missle »

Mijn man en ik hadden beide een eigen koopwoning voordat we elkaar leerden kennen, ongeveer gelijk in waarde. Zijn woning stond ruim twee jaar te koop en is nu verkocht, de overdracht is einde van deze maand. Inmiddels is het niet meer van belang van wie wat was, maar voor het gemak houd ik het op mijn/zijn. Op internet via google kom ik er niet uit hoe het zit met de KEW.

Zijn woning zit een KEW aan verbonden die nu 8 jaar gelopen heeft en er is geen recht op vrijstelling. Aan de bandbreedte is wel voldaan tot nu toe.
Mijn woning zit voor 50% van de hypotheek een SEW aan verbonden en 50% aflossingsvrij.

Kunnen we deze KEW nu koppelen aan de aflossingsvrije hypotheek op mijn huis waar we nu wonen om deze in box 1 te houden of is dit niet mogelijk?

En mocht dit niet kunnen, bestaat dan bij afkopen voor de belasting de ingelegde premie alleen uit het spaargedeelte, of mag je ook de risicopremie tellen als inleg?

Alvast bedankt!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Wat nu met de KEW?

Bericht door webka »

"Het maakt niet meer uit van wie wat was" --> ben je nu getrouwd in gvg?

en

Ook de risicopremie telt mee.
missle
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 mei, 2014 9:48 pm

Re: Wat nu met de KEW?

Bericht door missle »

Ja, het is in gemeenschap van goederen inderdaad...

En goed om te horen dat de risicopremie ook afgetrokken mag worden van het afkoopbedrag, dat scheelt de belastingdienst sponsoren als we kiezen voor afkopen en uitkeren.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Wat nu met de KEW?

Bericht door Michel »

Je hoeft hem niet te koppelen de enige eis naast de bandbreedte,looptijd en premie eis is namelijk dat hij dient voor de aflossing van een eigen woning schuld. Overigens als de polis wordt gebruikt voor een restschuld is kan de tijdsklem losgelaten worden en mag de polis ook belastingvrij uitkeren.
Arjan1980
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 okt, 2014 8:47 pm

Re: Wat nu met de KEW?

Bericht door Arjan1980 »

Hallo,

Ik zit in dezelfde situatie. Mijn woning is verkocht en de hypotheek is afgelost met de verkoopprijs.
Ik heb een KEW met een beoogd eindkapitaal van EUR Ôé¼ 50.000,- die ik graag wil koppelen aan een eigenwoningschuld, zodat het in box 1 blijft.

Ik ben in de tussentijd een geregistreerd partnerschap in gvg aangegaan.
Mijn partner heeft een spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek.
Koppelen aan de spaarhypotheek lijkt geen optie, omdat hiervoor nu al maandelijks premie wordt betaald en rente wordt toegevoegd om het beoogde eindkapitaal te halen.

Ik denk dus dat koppelen aan de aflossingsvrije hypotheek de enige oplossing is. Ik weet niet of dit mogelijk is. Wat ik me ook afvraag, is welk rentepercentages dan wordt gehanteerd. Mijn KEW had ten tijden van mijn oude spaarhypotheek een rentepercentage van 3,9%. Nu mijn hypotheek is afgelost, is de KEW in een verhuisregeling gezet en ontvang ik ineens maar 1,23%. Met dit rentepercentage haal ik bij een gelijke premiebetaling natuurlijk nooit het beoogde eindkapitaal van EUR 50.000,-.

Iemand ervaring met deze situatie?

Groeten, Arjan
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Wat nu met de KEW?

Bericht door Michel »

Beste Arjan. Hij hoeft niet gekoppeld te worden. Voor de vrijstelling hoeft er op einddatum alleen maar een eigen woning schuld te zijn. In theorie zou je in jaar 29, maand 11, dag 32 van je polis een hypotheek af kunnen sluiten en hem een dag later aflossen middels je KEW. Je moet alleen even opletten dat de einddatum van je hypotheek/rentevast periode samenvalt met de einddatum van je polis.
Plaats reactie