Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vincent-adam
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 jun, 2014 8:35 am

Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst?

Bericht door Vincent-adam »

Mijn vriendin en ik staan op het punt een huis te kopen. Van mijn ouders kunnen we 25.000 euro lenen via een familiebankconstructie. Onze hypotheekadviseur rekent extra kosten voor het adviestraject als sprake is van een zo'n constructie. Mijn vraag is: kunnen wij met mijn ouders niet onderling een overeenkomst opstellen en die 25.000 euro gewoon als eigen geld inbrengen in ons traject bij de hypotheekadviseur? Zo kunnen we de extra advieskosten vermijden.

Wat aanvullende info: de vraagprijs van het huis is 275.000. Dit ligt onder ca. 20.000 ons maximale leenbedrag. We hebben zelf ook nog circa 25.000 eigen spaargeld dat we willen inleggen.

WIe kan ons adviseren?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst

Bericht door pault »

Ja je kunt gewoon zeggen dat 25.000 eigen geld is. Uiteraard moet dan wel naar de bank aangetoond worden dat het echt eigen geld is, of een schenking.
Dus je kunt niet een leningconstructie opzetten en dan daarna zeggen, dat is eigen geld, want dat blijkt dan nergens uit.
wat kan is opzetten als schenking. en dan zou je je achteraf als hypotheek rond is zomaar kunnen bedenken dat je het toch als lening wil. Moet wel voor transport. Niet helemaal netjes, maar goed, gebeurt denk ik regelmatig.

persoonlijk zou ik tegen die adviseur zeggen, dat deel regelen we zelf wel, als jij daar extra kosten voor gaat rekenen, gaan we toch lekker naar een ander.
of is hij/zij zo geweldig dat dat nergens anders kan?

pault
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst

Bericht door Rense »

@Pault

Even een vraagje; waarom moet omzetting van de schenking naar een lening voor transport gebeuren?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst

Bericht door M_1 »

Omdat je anders het huis voor dit deel koopt met eigen (geschonken) geld. Als je vervolgens dit geld weer leent, is de lening dus niet aangegaan voor de verwerving van de woning: rente niet aftrekbaar
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst

Bericht door Rense »

@M1

Helder, dank voor de uitleg, ik was even in de veronderstelling dat het een notariële akte moest zijn (omzetting in een hypotheek voor transport), maar uiteraard mag dit ook een onderhandse lening zijn, mits aangegaan voor datum transport.

Kwartje is gevallen en ligt weer op de goede plek.
Vincent-adam
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 jun, 2014 8:35 am

Re: Familielening verplicht opnemen in hypotheekovereenkomst

Bericht door Vincent-adam »

Hartelijk dank Pault en de anderen voor jullie reacties! Ik weet wat ons te doen staat.
Plaats reactie