Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tamara2310
Berichten: 3
Lid geworden op: za 31 mei, 2014 9:02 am

Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door Tamara2310 »

Voor velen misschien een simpele vraag, maar ik kom er niet uit, ook niet met hulp van de belastingtelefoon of Vereniging Eigen Huis. Situatie is als volgt:

- Nieuwbouwwoning gekocht, oplevering waarschijnlijk november 2014.
- Zijn gepasseerd bij de notaris.
- WOZ waarde opgevraagd bij de gemeente, maar nog niet bekend.
- Aftrek provisie en andere kosten is mij duidelijk.

Hoe zit het nu met de hypotheekrenteaftrek. Vanaf wanneer ga je dit aanvragen? Kan dit nu al of pas bij oplevering en hoe vul ik de aangifte in als ik het nu aanvraag?

Gr. Tamara
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door Jean henri »

Beste Tamara,

In beginsel heb je voor een periode van 3 jaar recht op renteaftrek wanneer er sprake is van een neiuwbouw woning.

De renteaftrek verkrijg je in beginsel door aangifte bij de belastingdient te doen in het 1e kwartaal van het afgelopen jaar (dus achteraf).

Indien gewenst dan kan je de belastingdienst vragen om iedere maand een voorschot te geven. dit noemen we voorlopige aangifte en deze wordt verrekend met de definitieve aangifte.
Tamara2310
Berichten: 3
Lid geworden op: za 31 mei, 2014 9:02 am

Re: Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door Tamara2310 »

Wij hebben eerder een nieuwbouwwoning gehad, dus dat gedeelte begrijp ik. Alleen weet ik niet wat ik vanaf de eerste paal aan rente betaal en kan ik daar nu ook al een deel van terug krijgen? Het verwarrende is dat we volgens mij nu pas een deel van de hypotheek betalen en dit oploopt naarmate de bouw vordert. Bij de belastingtelefoon zeiden ze dan ook dat ik de betaalde rente moest gaan schatten.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door webka »

Het is precies zoals je zegt: Het depot wordt steeds leger, en dus ga je ,naarmate de bouw vordert, steeds meer rente betalen.

Dus stel de grond is 100k en de woning is 150k. Hyp rente 4%
Bij passeren op 1-7 betaal je de grond, dus de hypotheek gaat over 100k lopen als het ware. Vervolgens gaan ze een maand later de fundering plaatsen, kosten 20k.
Weer 3 maanden laterde aansluitingen 25k, en per 1-1-2015 gaat de bouw weer verder.
Er is een bouwschema waarin dat staat, aan de hand daarvan kan je inderdaad zoals de belasting telefoon zegt, een schatting maken hoeveel rente je betaalt, en aan de hand daarvan een VT (voorlopige teruggave) aanvragen.
In dit voorbeeld de teruggave over 2014:
6 maanden 100k*4% = 2000
5 maanden 20k*4% = 333
2 maanden 25k*4% = 167
Totaal 2014 dus 2500 voer je op bij de voorlopige teruggave (boven op de teruggave van je huidige woning)
Met de WOZ van de nieuwbouwwoning hoef je geen rekening te houden

Verstandig om daar een beetje marge (naar beneden) in aan te houden, om te voorkomen dat je bij een definitieve aanslag moet gaan terug terug betalen. Bouw kan immers langzamer gaan, waardoor er minder rente in 2014 wordt betaald.
Tamara2310
Berichten: 3
Lid geworden op: za 31 mei, 2014 9:02 am

Re: Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door Tamara2310 »

Kijk dat antwoord zocht ik! Bouwschema hebben we helaas niet gehad, vandaar mijn verwarring over hoe ik alles dan in hemelsnaam moest gaan schatten.

Nog 1 vraagje. Huis wordt voor het einde van dit jaar opgeleverd, maar dan heb ik maar een deel van 2014 rente betaald en in 2015 ga ik het gehele jaar natuurlijk rente over de hypotheek betalen. Geef ik dit dan opnieuw aan met een voorlopige teruggave op het moment dat het echt ons hoofdverblijf is of gebeurt dit automatisch?

Wij hebben hiervoor een koopwoning gehad, maar toen is de voorlopige teruggave voor ons ingevuld en kreeg ik ieder jaar keurig een brief van de belastingdienst met de voorlopige aanslag over het gehele jaar. Nu huren we.

Gr. Tamara
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek nieuwbouwwoning

Bericht door webka »

Nee jij moet daar actie voor ondernemen.
De belastingdienst gaat gewoon uit van de gegevens van het jaar daarvoor. Jij moet het dus aanpassen aan de nieuwe situatie.
Plaats reactie