wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

Beste forumleden, mijn vrouw en ik zitten met de volgende situatie.
I.v.m. mijn werk wonen wij in een woning van mijn mijn werkgever, de zogenoemde Dienstwoning.
Nu willen wij een woning kopen op ongeveer 60km afstand van de dienstwoning waar wij onze vrije dagen willen doorbrengen.
Deze woning willen wij financieren met een hypotheek. Nu vraag ik mij af of wij in aanmerking komen om de hypotheekrente af te kunnen trekken. Het struikelblok zit hem in de term "hoofdverblijf" schat ik in (vijf dagen in de dienstwoning, 2 in de eigen woning) Wie kan ons hier meer informatie over geven?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door schakel »

Een belangrijke voorwaarde voor een woning om te kwalificeren als eigen woning is dat die woning de belastingplichtige of zijn huishouden ter beschikking staat als hoofdverblijf. Als iemand meer dan 1 woning heeft, moet dus worden nagegaan welke woning het hoofdverblijf is. Dat kan ook een huurwoning c.q. dienstwoning zijn.

Hoofdverblijf is de woning waar de sociale leefomgeving is: werk, contacten. Dat betekent dat de dienstwoning uw hoofdverblijf is. Hypotheekrenteaftrek voor de tweede woning is niet mogelijk.
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door JanvL »

De reactie van Schakel is iets te kort door de bocht. De vraag is inderdaad wat uw hoofdverblijf is. Dat kan wel degelijk in een andere woning zijn omdat daar uw sociale leven (vrienden, clubs, uitgaan enz) plaats vindt. Ook is het zelfs mogelijk, om twee hoofdverblijven te hebben (Ktr. Amsterdam 27 juli 2005, WR 2005,90). Deze uitspraak is weliswaar i.h.k.v. huurrecht maar toch.
Van belang is waar u ingeschreven staat in de GBA, wat staat er in de huurovereenkomst (bepaling dat de woning als hoofdverblijf dient?).

Kortom, het antwoord op de vraag is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Als u het serieus genoeg vindt, zou ik het voorleggen aan een fiscalist in uw omgeving.
fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

Dank schakel en janvL,
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door rambagts »

Ook is het zelfs mogelijk, om twee hoofdverblijven te hebben (Ktr. Amsterdam 27 juli 2005, WR 2005,90). Deze uitspraak is weliswaar i.h.k.v. huurrecht maar toch.
Helaas. De Hoge Raad vonniste op 10-6-2011:
Ingevolge artikel 3.111, leden 1 en 8, in verbinding met artikel 1.2, lid 1, aanhef en letter a, van de Wet kunnen niet duurzaam gescheiden levende echtgenoten slechts ├®├®n woning als hoofdverblijf in aanmerking nemen.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 011:BQ7623
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door JanvL »

Deze uitspraak is niet verrassend maar niet zo relevant omdat het hier gaat over 2 eigen woningen.
In dit topic gaat het om slechts 1 EW en een huurwoning wat ook nog een dienstwoning is.
fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

Onderstaande kwam ik tegen op alfa.nl
Ik heb het idee dat dit een ingang is, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Geen verplichte bewoning
Er zijn situaties waarin een werkgever (tijdelijk) een woning op de werkplek ter beschikking stelt. Terwijl het voor een ÔÇÿbehoorlijke vervulling van de dienstbetrekkingÔÇÖ niet noodzakelijk is om er te wonen. De werknemer zou er voor kunnen kiezen om een woning elders te betrekken of in zijn eigen huis te blijven wonen. Er is dan geen sprake van een ÔÇÿeigenlijkeÔÇÖ dienstwoning volgens de definitie van de Belastingdienst. U kunt bijvoorbeeld denken aan Chinese restaurants die hun medewerkers een woning op de werkplek aanbieden. Hoewel u het beschikbaar stellen van een dergelijke woning ook als loon moet beschouwen, is de belasting daarvan niet afhankelijk van de huurwaarde in het economische verkeer. Voor de waardering gaat de fiscus uit van een bedrag van Ôé¼ 5,10 per dag. Dit is inclusief eventuele verstrekking van energie, water en bewassing. Doet u mee aan de werkkostenregeling, dan kunt u het bedrag in mindering brengen op de vrije werkkostenruimte van 1,5 procent van het fiscale loon.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door M_1 »

Dit heeft hier niets mee te maken. Dit gaat over de vraag hoe het ter beschikking stellen van leefruimte moet worden gewaardeerd als loon in natura.

Zoals eerder gemeld, voor de hra is van belang wat je feitelijke woonadres is. Dat wordt ondermeer bepaald door de vraag waar je sociale leven het meeste plaatsvindt. Als je goed kunt onderbouwen dat je werkelijke 'leven' in de koopwoning plaatsvindt, dan wordt dat je hoofdverblijf. Maar daar zal niet zo snel lukken als jullie beiden doordeweeks in de huurwoning wonen.
fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

M_1 Dank voor je reactie,

de niet verplichte bewoning leek mij een tool om aan te tonen dat we ergens anders wonen.

De sociale leefomgeving is in ons geval een moeilijk begrip. Ik werk 6 dagen in de week en de dienstwoning staat op een aangrenzend perceel. Op de vrije dag zijn wij vaak in de plaats waar wij een huis willen kopen te vinden, negen van de tien keer doen wij daar boodschappen, eten we een hapje, zitten wij op een terrasje etc.. Ons sociale leven in de plaats waar ik werk houd op bij 2 lidmaatschappen bij een sportvereniging.

De discussie die kan ontstaan tussen ons en de belastingdienst kan te veel een welles nietes worden, die wij uiteindelijk gaan verliezen schat ik in.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door M_1 »

Ben je alleen in die dienstwoning of zitten jullie er beiden? Het klinkt namelijk als een situatie die vergelijkbaar is met mensen die een stacaravan of ander weekendhuis hebben.
fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

mijn vrouw en ik zitten beide in de dienstwoning. Ik denk dat de vergelijking met mensen die een recreatiewoning bezitten niet opgaat, omdat deze hun sociale omgeving ook in de woonplaats hebben en als extra een tweede woning bezitten. Ik zie onze situatie als een verblijfsplaats die samenhangt met mijn werk, de keuze voor deze woonomgeving zouden wij nooit uit ons zelf gemaakt hebben.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door rambagts »

Ik geef je een kans als je je vrouw (en eventuele kinderen) de te kopen woning laat betrekken en dat je daar zelf ook meer dan 50% van je vrije tijd doorbrengt (de vrije dag en een paar overnachtingen door de week). Maar dit kun je maar beter navragen bij de fiscus of een belastingjurist als dit een optie is.
Lees ook nog eens goed je huurcontract door. Als daar bijvoorbeeld in staat dat je minimaal 6 dagen/nachten per week daarin moet doorbrengen dan ligt het misschien weer anders.
fjb1980
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 mei, 2014 2:16 pm

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door fjb1980 »

Er bestaat geen huurcontract voor de bedrijfswoning. het enige dat geregeld is qua dienstwoning is de brutering op het loon.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: wonen in huurhuis, tweede woning kopen

Bericht door M_1 »

fjb1980 schreef:Ik denk dat de vergelijking met mensen die een recreatiewoning bezitten niet opgaat, omdat deze hun sociale omgeving ook in de woonplaats hebben en als extra een tweede woning bezittken .
Misschien dat jou beeld niet helemaal klopt? Er zijn hele volksstammen die ieder weekend te vinden zijn in de volkstuin, op de camping, of waar dan ook, en in feite dáár hun vrienden en sociale leven hebben. En die doordeweeks niet veel meer doen dan werken. Enige verschil is dan dat jullie een 'echt' huis willen kopen in plaats van een vakantiehuis, chalet of stacaravan. Maar principieel is er geen verschil.
Plaats reactie