Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Leeuwarden2014
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 11:57 am

Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door Leeuwarden2014 »

Ik zit momenteel in een scheiding (samenlevingscontract) en mijn ex-partner stelt voor om het volledige saldo (+/- 40.000,-) van de spaarverzekering (box 3) aan mij uit te keren i.p.v. de helft. De "extra" 20.000,- die ik krijg wordt administratief in het echtscheidngsconvenant verrekend middels het verlagen van de overwaarde van het getaxeerde huis. Zonder een dergelijke constructie kan mijn ex-partner ons huidige huis niet kopen zegt zij, bestaande hypotheek komt te vervallen en zij sluit een geheel nieuwe hypotheek af. Kan dit zo maar en heeft dit voor mij belastingtechnisch nu, of in de toekomst nadelige gevolgen ?

Wordt het saldo van de spaarverzekering ook als overwaarde gezien of kan ik dat gebruiken voor bijvoorbeeld het inrichten van mijn nieuwe appartement zonder dat dit gevolgen heeft voor de aftrekbaarheid van mijn nieuwe hypotheek ?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door M_1 »

Wat heeft het saldo aan overwaarde dat jullie onderling afspreken te maken met de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen?
Leeuwarden2014
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 11:57 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door Leeuwarden2014 »

M1,

Die vraag is ook bij mij opgekomen echter een plausibele verklaring kan ik niet bedenken. Zonder deze constructie kan zij "onze" huidige woning niet bekostigen zegt zij (lees haar hypotheekadviseur)....daar waar iemand voordeel heeft is meestal ook iemand die nadeel ondervindt.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door rambagts »

Heb je wat meer gegevens?
Wat is de waarde van de woning? hoe hoog is de huidige hypotheek?

Zo te lezen wil je ex een wat lagere taxatiewaarde in convenant opnemen zodat ze voor dat lagere bedrag nog wel een hypotheek kan krijgen maar bij een hoger bedrag niet. Mogelijk een gunstige oplossing voor jullie beiden. Er kunnen misschien wat fiscale gevolgen aan kleven. Laat je dat goed uitleggen door degene die het convenant opstelt of laat er een fiscaal jurist of notaris nog eens naar kijken voordat je tekent.
Leeuwarden2014
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 11:57 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door Leeuwarden2014 »

Waarde van de woning is 275.000,- , hypotheek 73.000,-, extra hypotheek niet aftrekbaar van 13.000,-, spaarpolis saldo 30.000,-. Overwaarde incl. helft spaarpolis wordt dan 109.500,- ( 275-73)/2= 101-6,5 +15 = 109,5
Heb toevallig net de belastingtelefoon gebeld en die kunnen geen uitspraak doen, moet de vraag schriftelijk indienen aangezien het een spaarpolis (box 3) betreft uit 1993.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door M_1 »

Even heel simpel gezegd, jullie bezit is
Huis. 275
Polis 30
Samen. 305

Schulden
Hypo 1 73
Hypo 2 13
Samen. 86

Per saldo 219, waar ieder recht op de helft heeft, dus 109,5.

Dus ex 1 moet ex 2 109,5 betalen of dat nu in geld, een polis, een onderlinge lening of van mijn part in pepernoten gebeurt maakt weinig uit.
Leeuwarden2014
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 11:57 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door Leeuwarden2014 »

Staat er nog 1 vraag open, wordt het saldo van de spaarpolis (1993) ook gezien als overwaarde of kan ik dat gebruiken voor het inrichten van mijn nieuwe appartement zonder dat dit gevolgen heeft voor de mate van aftrekbaarheid van een nieuwe hypotheek ?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Saldo spaarpolis volledig ontvangen bij scheiding

Bericht door M_1 »

De belastingdienst kijkt naar het verschil tussen woningwaarde en hypotheek. Die waarde is 202. Dus de helft daarvan is jouw saldo en moet je als eigen geld inbrengen als je een woning klopt.
Plaats reactie