Verkoop woning en niet weer kopen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mirakeltje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 mei, 2013 12:34 am

Verkoop woning en niet weer kopen

Bericht door mirakeltje »

Ik kon het op internet niet echt vinden; alle voorbeelden gaan er vanuit dat je na verkoop vroeg of laat weer een andere woning koopt dus ik probeer het hier even.

Destijds heb ik een huis gekocht voor 150.000, daar heb ik een hypotheek op genomen van 95.000 en de rest van het bedrag heb ik uit eigen middelen betaald. De huizenprijzen zijn daarna gaan dalen en ondanks de woningverbetering (nieuwe keuken, badkamer, vloeren etc.) die er is uitgevoerd verwacht ik niet dat ik het huis op dit moment voor meer dan 150.000 zou kunnen verkopen. Zou ik nu de woning voor 150.000 kunnen verkopen dan krijg ik dus 'eigen geld' terug en is er geen sprake van een overwaarde. Of wordt dat wel zo gezien omdat de hypotheek zoveel lager is? Moet ik dan belasting betalen over die 55.000 die ik bij wijze van spreken 'in de zak steek' als ik geen nieuwe woning ga kopen, ook niet binnen 3 jaar?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Verkoop woning en niet weer kopen

Bericht door Jean henri »

Wat we onder overwaarde verstaand is het verschil tussen de (netto) verkoopopbrengst (verkoopsom verminderd met makelaars en andere verkoop kosten) en het restant hypotheekschuld.

In jou casus zal aan overwaarde ontstaan een bedrag van Ôé¼ 60.000 (nog wel te verminderen met de kosten van verkoop).

Op het moment dat je verkoopt is dit bedrag aan overwaarde onbelast. Ga je vervolgens huren dan heb je de vrije hand.
Ga je (binnen 3 jaar) een woning kopen of verwerf je een gedeelte van een koopwoning als gevolg van bv. een huwelijk dan wordt geacht deze overwaarde in te brengen anders verlies je renteaftrek over het bedrag dat niet is ingebracht.
Plaats reactie