Test

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Keesvandegeest
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 mei, 2014 3:02 pm

Test

Bericht door Keesvandegeest »

Test
Laatst gewijzigd door Keesvandegeest op za 10 mei, 2014 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Luxe probleem

Bericht door rambagts »

Mijn vrouw heeft al jaren geen bericht gehad van de belastingdienst
U bedoelt eigenlijk dat de belastingdienst al jaren geen belastingaangifte van uw heeft ontvangen. Uw vrouw fraudeert derhalve.
Wij willen aan het eind van dit jaar in haar huis gaan wonen.
Ik wil ingeschreven blijven staan in mijn huis, terwijl ik daar dus niet meer woon
Ook dit is fraude.

Ik hoop voor u dat de belastingdienst dit forum niet bezoekt en uw IP-adres niet herleidt naar uw adres.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Luxe probleem

Bericht door schakel »

U heeft niet alleen een luxe probleem. U heeft als u niet oppast ook een belastingprobleem. U bent gehuwd en fiscaal partners van elkaar. Dat staat uw hypotheekrenteaftrek niet in de weg. Maar zoals u zelf al zegt: de woning waar uw vrouw woont zit (regulier) in Box 3. Gehuwden met twee woningen moet kiezen welke van de twee woningen in Box 1 zit. Dat moet dan uiteraard wel een woing zijn waar 1 of beide gehuwden wonen.

De waarde van de woning in Box 3 moet worden opgegeven. Omdat de woning van uw vrouw vrij is van hypothecaire lasten zou er Box 3 belasting moeten worden betaald. Dit ondanks het feit dat de woning voor uw vrouw het hoofdverblijf is. En los van het feit of u als fiscaal partners gezamenlijk of gescheiden aangifte doet. De bezittingen, waar onder de woning Box 3, moeten in uw (gezamenlijke) aangifte worden vermeld. De woning Box 3 is immers fiscaal gezien gezamenlijk bezit. En u zult dit bezit ook bij gescheiden aangifte onderling moeten verdelen en er belasting over moeten betalen.
Ook maakt het fiscaal gezien geen verschil of de woning die u heeft gekocht gezamenlijk aangekocht is of alleen door u. De hypotheekrenteaftrek mag door de fiscale partners verdeeld worden zoals dat het beste uitkomt. De hypotheekrenteaftrek zou dus ook door uw vrouw verzilverd kunnen worden.

U wilt nu dat uw dochter verhuist naar de woning van uw vrouw. En u wilt de woning verhuren. Dat betekent sowieso dat uw woning in Box 3 terechtkomt, al of niet te koop. Ook als de verhuur plaatsvindt op tijdelijke basis bijvoorbeeld via de Leegstandswet komt de woning per direct in Box 3. En is hypotheekrenteaftrek niet langer mogelijk. Een voordeel zou kunnen zijn dat de woning van uw vrouw weer terugverhuist van Box 3 naar Box 1. Het staat u vervolgens vrij om op uw huidige adres ingeschreven te blijven staan. Maar hypotheekrenteaftrek - dat kunt u vergeten. Dus dit plan zoals geschetst lijkt geen goed plan te zijn.
U kunt niet van twee of drie walletjes blijven eten. U zult keuzes moeten maken die binnen de wet mogelijk zijn.

Zo op het eerste gezicht hoeft het ook weer niet zo ingewikkeld te zijn:
* u verhuist met uw dochter naar de woning van uw vrouw. (woning wordt Box 1) U schrijft zich hier in.
* u verhuurt uw huidige woning. De woning komt in Box 3. De huuropbrengsten hoeven niet opgegeven te worden. En compenseren mogelijk geheel of gedeeltelijk uw verlies van de belastingteruggave.

Een andere optie zou kunnen zijn dat u uw huidige woning leeg te koop zet. De hypotheekrente op de woning is dan nog maximaal dit jaar en de volgende twee jaren aftrekbaar. Maar ik begrijp dat dit niet de bedoeling is.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Luxe probleem

Bericht door HJV »

U is zo slim in het bedenken van een route, maar u zwakte ligt in het lezen nl van U aangifte IB/Pvv.
Daar vraagt men in de persoonlijke gegevens van u of u gehuwd is_deze is zo_ en dan in het venster van u echtgenoot stelt men 3 vragen, de eerste 2 kan u met nee beantwoorden naar situatie, maar de 3 daar vraagt men naar inkomen en vraag 3 betreft inkomen in box 3 welke er is_geeft u zelf aan_
U verzuimt dan in box 3 u bezit te vermelden, welke men bewust kan opvatten als het onjuist vermelden met opzet ter voorkomen van aangifte ter voordelen van de aangever.
Inspecteur der belasting kan in deze een bedrag op leggen ,de zgn vergrijpboete.
Art.67d AWR

hoeveel jaren heeft u de bezitingen in box 3 in de schaduw gelaten ipv aangifte?
Plaats reactie