KEW extra storting + premievrij voortzetten

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dsz77
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 mei, 2014 12:47 am

KEW extra storting + premievrij voortzetten

Bericht door dsz77 »

Beste mensen,

Ik vroeg mij af of de volgende constructie mogelijk is en voldoet aan de fiscale spelregels mbt een KEW:

Huidige situatie:
KEW in 2008 afgesloten voor 30jr en rente van gekoppelde spaarhypotheek ook 30jr vast (à 5.2%)
KEW à 100.000 EUR
KEW maandpremie 140 EUR incl ORV

Idee:
Het idee is om de KEW de laatste 10 jaar premievrij voort te zetten met uiteindelijk na 30 jaar dan wel het opgebouwde kapitaal van 100.000 EUR. Dit door op korte termijn (dit jaar) een extra storting te doen in de KEW en daarnaast min of meer de huidige maandpremie te blijven betalen t/m het 20e jaar. Ik vermoed dat de eenmalige storting niet te hoog mag zijn want anders komt de 1-10 bandbreedte in gevaar, daarnaast niet te laag anders schiet de KEW maandpremie omhoog. Die balans vinden kan ik natuurlijk (laten) doorrekenen, maar is een dergelijke constructie ├╝berhaupt mogelijk qua fiscale spelregels ? De uitkomst moet namelijk niet zijn dat eea straks (deels) belast gaat worden.

Alvast dank voor de info !

Groet,
Marco
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: KEW extra storting + premievrij voortzetten

Bericht door Jean henri »

Ja dit mag. Wel is het de vraag of de aanbieder van de verzekering dit technisch faciliteert.

Omdat er in de premievrije jaren geen premie wordt betaald, speelt de bandbreedte eis geen rol.

Alleen als het een spaarhypotheek is kan er een risico zijn. Stel dat je in de premievrije periode een rentewijziging krijgt waardoor er weer premiebetaald moet worden om op einddatum het kapitaal te krijgen, dan ben je je KEW geheel kwijt. Er is dan geen sprake meet van een onafgebroken periode van premiebetaling.

natuurlijk zijn er dan wel alternatieven in de zin van of een lager doelkapitaal ofzo.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: KEW extra storting + premievrij voortzetten

Bericht door nerd01 »

Jean henri schreef:Stel dat je in de premievrije periode een rentewijziging krijgt
De rente staat 30 jaar vast op 5,2%, dus dat lijkt me geen risico.
Plaats reactie