Ik snap niets van de bijleenregeling

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rabogast

Bericht door Rabogast »

Beste Tukker, Steven en Cnorretje,
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de voorwaarden en mogelijkheden van de andere geldverstrekkers. Om goed te kunnen adviseren en de concurrentie (in jouw geval dus) in te kunnen schatten lijkt me dat noodzakelijk.

Voortzetten verzekering na aflossing lening
Uw klant kan de levensverzekering die gekoppeld is aan de AEGON SpaarHypotheek -na vervroegde aflossing
van de lening- maximaal twee jaar voortzetten. Dit in afwachting van de volgende AEGON SpaarHypotheek.
AEGON verlaagt de rentevergoeding over de spaarpremie tijdens deze periode met 1,5%. Is er na twee jaar geen
nieuwe lening aan de verzekering gekoppeld, dan zet AEGON deze om in een andere verzekering met een risicoloze
belegging (tenzij anders wordt overeengekomen). Een voorbeeld hiervan is het AEGON Deposito Fund.

Einde discussie !

Groeten Rabogast
elsje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 2:56 pm

Welkom in de hypotheken jungle

Bericht door elsje »

Steven schreef: Tip: maak alvast een memo voor jezelf in 2012:
Goeie tip Steven, dank! Je krijgt de neiging om dat geld op je rekening te laten storten, maar ja, wat mot je er dan mee? (het is voor ons pensioen nl en dat duurt nog even).

Rabogast, hoe kom jij aan die info, het staat niet op de Aegon site, ik heb dat soort voorwaarden en rente% niet. Los van het feit dat dit pas speelt als ik 'm niet zou kunnen voortzetten.

Inmiddels toch maar weer contact opgenomen met huidige tussenpersoon voor voortzetting Aegon hypotheek. Ik kreeg dit keer z'n baas, en die stomverbaasd reageerde:
"maar waarom heeft u niet bij de Aegon een overbrugging?'
"omdat uw adviseur beweerde dat dat niet kon!"

(NB de Aegon heb ik zelf ook gemaild hierover, maar die reageren gewoon niet) Oh, wat een jungle is dit!!!

Maar hij begreep veel beter dat voortzetting inderdaad beter was. Begon ook uit zichzelf over de bijleenregeling.

Maar het moest wel met├®├®n geregeld worden bij de overdracht van het nieuwe huis, half december.

En dat terwijl ik mijn oude huis pas per januari te koop zet (het moet eerst gepimpt worden ;-) pardon, verkoopklaar gemaakt). De polis vervalt toch pas als ik het oude huis verkoop? En dan kan ik toch alsnog een hypotheek op dat nieuwe huis nemen? Why the hurry?

Aangezien ik me zolangzamerhand een uitgetelde bokser voel in de laatste ronde, zou ik dit graag willen uitstellen.

Overigens, vanavond komt de NRC weer met een artikel over hypotheekadviezen, koopt die krant! Ik denk dat ik maar een ingezonden brief stuur met m'n eigen ervaringen, leuke case...
Rabogast

Bericht door Rabogast »

Rabogast, hoe kom jij aan die info, het staat niet op de Aegon site, ik heb dat soort voorwaarden en rente% niet. Los van het feit dat dit pas speelt als ik 'm niet zou kunnen voortzetten.
Via voor mij beschikbare toepassing

heb geadviseerd om hypotheek op beide panden te nemen bij rabo, bestaande lening eventueel af lossen en mogelijk inbrengen polis Aegon of bestaande hypotheek intact laten tot verkoopdatum met hierna vermelde gevolgen van vergoeding.
Elsje 1

de moede schoot van Elsje

Bericht door Elsje 1 »

Inmiddels ligt de offerte van de Rabo er.

ik wilde naast geld voor de aankoop van het huis, ook een 'bouwdepot', waar ik pas over ga betalen als ik het geld opneem. Als ik nl volgende week m'n huis heb verkocht (hypothetisch geval), hoef ik nl helemaal geen extra geld te lenen.

De rabo doet nu het volgende:

Ze lenen het gehele bedrag (aankoop huis + volledige depot), laten ons direct de volle mep per maand betalen, maar...vergoeden 3,9% over het depot (ze houden dus 1% in, want ik betaal 4.9%)

Is dit handig? Belastinggewijs (3,9% komt bij inkomen? Maar ik kan wel meteen gaan aftrekken, hoewel ik het niet nodig heb...ja, meneer de inspecteur - die vast ook meeleest -, dat kost de Nederlandse staat een hoop geld als iedereen dit zo doet)

Is het gebruikelijk? het leek mij zo logisch dat je geen geld gaat lenen dat je niet meteen nodig hebt. Er ligt nogal wat tijd tussen de aankoop van het huis en het daadwerkelijk betalen van grote rekeningen nl. Ik ga eerst m'n spaargeldjes opmaken, de verbouwing start pas volgend jaar, en meestal betaal je een aannemer pas als ie fatsoenlijk werk heeft opgeleverd.

Of moet ik mijn hoofd maar in mijn moede schoot leggen, en het opgeven logisch te denken?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: de moede schoot van Elsje

Bericht door Steven »

Hoi Elsje,
Elsje 1 schreef: Is dit handig? Belastinggewijs (3,9% komt bij inkomen? Maar ik kan wel meteen gaan aftrekken, hoewel ik het niet nodig heb...ja, meneer de inspecteur - die vast ook meeleest -, dat kost de Nederlandse staat een hoop geld als iedereen dit zo doet)
Per saldo betaal je inderdaad 1% en dat mag je aftrekken. Volkomen legaal en de staatsecretaris heeft daar de goedkeuring voor verleend. De termijn is wel gelimiteerd (tot 6 maanden bij bestaande bouw geloof ik). De kans op misbruik is niet zo groot: ondanks de renteaftrek kost het je nog steeds geld.
Is het gebruikelijk? het leek mij zo logisch dat je geen geld gaat lenen dat je niet meteen nodig hebt. Er ligt nogal wat tijd tussen de aankoop van het huis en het daadwerkelijk betalen van grote rekeningen nl. Ik ga eerst m'n spaargeldjes opmaken, de verbouwing start pas volgend jaar, en meestal betaal je een aannemer pas als ie fatsoenlijk werk heeft opgeleverd.
Sommige banken rekenen daar wel geld voor en andere banken weer niet. De Rabobank rekent daar geld voor bij bestaande bouw en bij nieuwbouw niet. Het is niet helemaal onterecht: het aanhouden zo'n depot kost de bank ook (een beetje) geld
Of moet ik mijn hoofd maar in mijn moede schoot leggen, en het opgeven logisch te denken?
Rabobank is een van de weinige banken waar je best wel wat voor mekaar kunt krijgen als je zeurt. De renteaflag is standaard, maar als (via Private Banking) gaat zeuren, geef ik je wel een kans

groeten

Steven
Rabogast

Bericht door Rabogast »

Elsje,'

Toch nog een bijdrage van mij.

Waarom ga je een lening aan en niet een krediet (Keuze Plus Hypotheek)? Ik heb in een eerdere fase al gezegd dat je dan alleen rente betaalt over het opgenomen bedrag en hiernaast heb je niet te maken met een bouwdepot. (dus ook geen renteverschil tussen te betalen en te ontvangen rente)

Ook voor de overbrugging kun je een krediet (KPH) aangaan. Je gaf eerder zelf aan geen dubbele lasten te wensen gedurende de overbruggingsperiode !

(Ik begin bewust niet weer over de spaarverzekering van Aegon, want daar heb ik meer dan genoeg advies over gegeven !)

groet,
Rabogast
Elsje 1

Elsje gaat keukens uitzoeken

Bericht door Elsje 1 »

Je hebt helemaal gelijk Tukker, en ik ga morgen met de tussenpersoon praten waar nu mijn oude Aegon hypotheek onder valt. (tussenpersoon nr 5!!!) Hopelijk krijg ik het nu wel voor elkaar.

Hoewel ik het aanbod van de Rabo ook niet slecht vind hoor.

En natuurlijk het liefst met een depot waar ik pas over ga betalen als het nodig is, Rabogast. Maar ja, ze bieden me die constructie niet aan. Waarom, ik weet het niet. Ik denk dat ze een garantie willen in de vorm van een hypotheek.

En rabogast, weet je, zo'n bank maakt een leuk marketing verhaal, en dat noemen ze 'groeihypotheek' of 'keuzeplushypotheek'. Dat bekt wat lekkerder bij zo'n jong stel dat z'n 1e lening komt aanvragen.

Maar ik krijg gewoon een kale offerte hoor, niks met poespas en keuzeplus dit of dat. En dat vind ik wel zo prettig.

Maar ik vind ze ook te voorzichtig met ons. We hebben aardig wat vermogen (zelfs in liquide vorm, dat w├®l bij hun geparkeerd staat toevallig) en ze lopen geen enkel risico.

Sterker nog, ik denk dat ze zelfs met een gedwongen verkoop nog winst maken op dit huis.

Dus ik snap het niet. Maar ja, ik geef het een beetje op zo langzamerhand. Ik hou het er ook maar op dat men niet gewend is dat een vrouw alleen zo'n kantoor binnenstapt en zonder haar vent een hypotheek regelt.

Dus nu ben ik keukens wezen uitzoeken. Veel leuker dan hypotheekstress :lol:






[/b]
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Elsje gaat keukens uitzoeken

Bericht door Steven »

Elsje 1 schreef: Dus nu ben ik keukens wezen uitzoeken. Veel leuker dan hypotheekstress :lol:
Brrrr, de rillingen lopen over mijn rug als ik terugdenk aan twee maanden geleden toen ik voor mezelf een keuken moest uitzoeken. Ach, iedereen heeft zijn eigen zwakke en sterke kanten
Rabogast

Bericht door Rabogast »

En natuurlijk het liefst met een depot waar ik pas over ga betalen als het nodig is, Rabogast. Maar ja, ze bieden me die constructie niet aan. Waarom, ik weet het niet. Ik denk dat ze een garantie willen in de vorm van een hypotheek.
Elsje,

Nog een laatste poging.
voor koopsom woning (+kosten) een lening aanvragen
(eventueel incl.deel spaarhypotheek) (box 1)
voor verbouw krediet (box 1) aleen lasten over opgenomen bedrag of tlv bkrediet nr.3
voor overbrugging : overbruggingsKREDIET (box 1) lasten tlv krediet nr.3)
voor rentelasten : krediet nr. 3 (box 3)

Uit verkoop van de 'oude"woning kan de bestaande Aegonhypotheek en het totaal aan kredieten afgelost worden.
De lasten van de huidige Aegon hypotheek kun je nu betalen en tijdens overbruggingsperiode ook nog steeds toch ?

succes !
Elsje 1

bel voor de laatste ronde

Bericht door Elsje 1 »

De laatste ronde -hoop ik -

Met de 1e bemiddelaar z'n baas (vestigingmanager, dan merk je toch wel dat je op een ander - denk- niveau zit) gepraat.

Ageon spaarhypotheek blijft op oude huis en wordt ├│├│k op nieuwe huis gevestigd. Dus de oude hypotheek wordt gebruikt voor de aankoop van het nieuwe huis.

Eigen vermogen erbij

Stukje overbrugging.

Oude huis verkopen, spaarhypotheek op oude vervalt, maar loopt door op het nieuwe, in 2013 verder beslissen wat ermee te doen.

Klaar.

Rente is over de overbrugging wel hoger, 5,95% ,maar geen afsluitprovisie. En ik betaal natuurlijk wel een tijdje mijn Aegon hypotheek dubbel (á 5,6%).

Hopen dat mijn huis gauw verkocht is.

Enfin, als de offerte binnenkomt, moet ik nog wel even goed de kleine cijfertjes - en bruto maandlasten - gaan vergelijken, maaar ik d├®nk dat ik er wel uit ben zo. Als ik de Aegon ongeschonden wil laten doorlopen, is dit vermoedelijk de beste oplossing, wat denken jullie?

En ik moet ook een beetje opschieten, want half december luidt de notaris de bel voor de allerlaatste ronde.

Overigens, vandaag ook m'n bouwadviseur eruit gemieterd, dat ruimde lekker op, want de man bezorgde me alleen maar meer problemen. Als iemand nog tips heeft voor een bekwame bouwbegeleider, randstad, complete verbouwing jaren '30 huis? Opgewassen tegen opdrachtgeefster met eigen mening?

Of een forum waar ik daarover kan uithuilen :wink:
Elsje 1

Bericht door Elsje 1 »

Dank Tukker, en jullie allemaal, want zonder jullie aanhoudende steun was ik nooit zo lang doorgezet!
En voor verbouwingsklussen heb ik een voorkeur voor kleinere bedrijven. En liefst met een eigenaar meer veel organisatievermogen.
Nu de hypotheek rond is, kan ik eindelijk geld gaan uitgeven :lol:

En je haalt me de woorden uit de mond. Deze adviseur wilde 1 grote aannemer, en ik heb zelf ook betere ervaring met kleinere bedrijven. En veel organisatievermogen!

Enne, ik weet niet of de economie wat inzakt, maar ik h├│├│r in de wandelgangen dat ze juist weer wat om werk verlegen zitten...
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Xcusi dat ik me er ook nog even mee bemoei, maar ik had ff tijd om dit verhaal te lezen;


Ageon spaarhypotheek blijft op oude huis en wordt ├│├│k op nieuwe huis gevestigd. Dus de oude hypotheek wordt gebruikt voor de aankoop van het nieuwe huis.

Eigen vermogen erbij

Stukje overbrugging.

Oude huis verkopen, spaarhypotheek op oude vervalt, maar loopt door op het nieuwe, in 2013 verder beslissen wat ermee te doen.

Klaar.

Het echte goede advies ligt dichterbij dan je denkt (je huidige verstrekker dus)! Prima keuze zo, niets meer aan doen. Tekenen en grote strik erom!
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Elsje 1

Bericht door Elsje 1 »

sterkte in het bouwproces. Is een stuk lastiger dan de hypotheek.
nou...ik heb mijn vuurdoop wel gehad hoor, hiermee!

Kom maar op aannemers! :twisted:
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Met 1 letter voor je naam en wat fantasie kun je toch zo de bouw in .....

http://www.freddestucadoor.nl/logo_fred_mannetjes.GIF
Plaats reactie