KEW van Box 1 naar Box 3?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

KEW van Box 1 naar Box 3?

Bericht door wdb »

Hallo allemaal,

De situatie:
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waarvoor we een nieuwe hypotheek hebben afgesloten. Per 1 mei zal dit ons hoofdverblijf worden.
Ons oude huis is nog niet verkocht en staat te koop. Op dit huis hebben we een spaarhypotheek met KEW. We hebben ervoor gekozen deze spaarhypotheek niet mee te verhuizen naar de nieuwe woning, omdat we het opgebouwde tegoed in de KEW liever willen gebruiken om de verwachte restschuld bij verkoop van het oude huis op te vangen. Deze spaarhypotheek loopt nu 7 jaar en het opgebouwde tegoed is 35.000 euro.

Als ik het goed zie, staat in de gegeven situatie vast dat wij nooit aan de voorwaarden voor vrijstelling van de KEW zullen voldoen en dat wij dus op het moment van verkoop, of op het moment dat de hypotheek en KEW naar Box 3 verhuizen, inkomstenbelasting zullen moeten betalen over het tot dan toe behaalde rendement. Bij een hypotheekrente van 4,5% en belastingtarief van 52% betekent dat dat er uiteindelijk een netto rendement van 2,2% overblijft.
Vanaf het moment dat de KEW in Box 3 zit betalen we 1,2% vermogenrendementheffing over het hele tegoed. De rente blijft 4,5%. Het netto rendement wordt vanaf dat moment dus 4,5 - 1,2 = 3,3%.

Het lijkt in de gegeven situatie dus interessant om de KEW zo snel mogelijk naar Box 3 te verhuizen. Momenteel is het rendement op de KEW, en dus de te betalen inkomstenbelasting, nog beperkt: ongeveer 2000 euro. Op het moment dat de hypotheek en KEW vanzelf naar Box 3 verhuizen (eind 2016), zal het rendement opgelopen zijn tot zo'n 6000 euro en is het "verlies" dus al aanzienlijk groter.

Uiteraard hopen we dat we ons oude huis zo snel mogelijk verkocht krijgen, maar ik wilde hier eens even checken of bovenstaande redenering klopt, of dat ik dingen over het hoofd zie.
En is het ├╝berhaupt mogelijk om een KEW te verhuizen van Box 1 naar Box 3, terwijl de bijbehorende hypotheek wel in Box 1 blijft?

alvast bedankt voor jullie tijd,

groeten,
Werner.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: KEW van Box 1 naar Box 3?

Bericht door Jean henri »

Gelukkig is het niet zo comlex. December 2012 is er een ministerieel besluit gemaakt waarbij is bepaald dat de tijdsklemmen (de 15 / 20 jaars periode) komt te vervallen indien de polis wordt afgeklocht en de afkoopwaarde wordt gebruikt om het verkoopverlies (daar moet sprake van zijn) af te lossen.

Met deze link vind je het besluit : http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... U0Nw21hqnQ
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW van Box 1 naar Box 3?

Bericht door wdb »

Jean henri schreef:Gelukkig is het niet zo comlex. December 2012 is er een ministerieel besluit gemaakt waarbij is bepaald dat de tijdsklemmen (de 15 / 20 jaars periode) komt te vervallen indien de polis wordt afgeklocht en de afkoopwaarde wordt gebruikt om het verkoopverlies (daar moet sprake van zijn) af te lossen.
Bedankt voor deze nuttige informatie!
Hier was ik duidelijk nog niet van op de hoogte :)

Maar wat gebeurt er als de oude woning na dit jaar + 2 kalenderjaren nog niet verkocht is?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: KEW van Box 1 naar Box 3?

Bericht door Jean henri »

Op dat moment vervalt de renteaftrek en zal zowel de woning als de geldlening naar box 3 verhuizen.

Zaak om dus tijdig de woning te verkopen.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: KEW van Box 1 naar Box 3?

Bericht door wdb »

Ok, dat is duidelijk. Maar wat gebeurt er in dat geval met de KEW? Begrijp ik goed dat die in principe in Box 1 door kan blijven lopen zolang we maar een eigen woning hebben (ook al is dat niet de eigen woning waarvoor de KEW oorspronkelijk afgesloten werd) en we ook aan de andere KEW voorwaarden blijven voldoen?
En kan op het moment dat de oude woning dan uiteindelijk verkocht wordt, de KEW nog steeds met gebruikmaking van de vrijstelling worden afgekocht om de restschuld van de oude woning (die dan dus al in Box 3 zit) te betalen?
Plaats reactie